Waarom slaat mijn Indonesische bruidskist groen uit?

Waarom en wat kan ik ertegen doen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Nee, er zit geen koper op

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat voor materiaal is het? Sorry, ik ben niet zo bekend met Indonesische bruidskisten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit er koper in verwerkt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat zit er dan wel op? Een ander metaal? Welk materiaal wordt groen?

Antwoorden (2)

Kan het zijn dat er een metalen beslag op zit, bijvoorbeeld koper? Dan ontstaat de groene kleur door corrosie, een reactie van het metaal met water en zuurstof uit de lucht. Het kan ook voorkomen bij hogere temperaturen en zuren.

Om dit te voorkomen is het belangrijk te zorgen dat de kist niet met te vochtige lucht in aanraking komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kunnen resten van koperpoets zijn. Ik weet een foefje om het te herstellen.
Wanneer het koper is: met "wc eend classic" krijg je het eraf. Wel eerst heel voorzichtig op een klein stukje proberen. Niet met een schuursponsje o.i.d., het mag niet krassen. Zo droog mogelijk en met zo weinig mogelijk wc eend. Met een vochtige doek met water (weer zo droog mogelijk) alle wc eend verwijderen. Daarna goed drogen!