Volgens mij is dit mogelijk. Als je de leiding door de houtkachel laat lopen word het water al deels verwarmd, niet genoeg om een vloer mee te verwarmen natuurlijk maar het scheelt wel in de stookkosten voor de vloerverwarming.

Conclusie: Het is mogelijk, maar ik denk dat deze techniek zelden/nooit gebruikt word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan al systemen die met pellets worden gestookt, pellets zijn geperste houtblokjes. Vaak zijn dit systemen die naast vloerverwarming ook wandverwarming toepassen. Dit zijn echter specialistische verwarmingssystemen, geen simpel houtkacheltje, zoals je vraag doet vermoeden.

In theorie kan zo'n houtkachel wel een vloerverwarming opwarmen, maar een vloerverwarming werkt met relatief lage temperaturen, de praktijk is veel weerbarstiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan.

maar het is lastig.en als je het niet goed doet gevaarlijk.je zult ergens een warmte wisselaar in je kachel of rookkanaal moeten plaatsen.waar je op moet letten is dat er bij te hoge temperatuut stoom ontstaan dat zet wel tot 700+keer uit to van water,nodeloos te melden dat het dan gevaarlijk word(een vriend van mij had de tuin vol met dakpannen liggen)ook heb je met hout to van gas nog een nadeel nl dat je te maken hebt variabele temperaturen.dat zijn de grootste problemen.maar die zijn niet onoverkomelijk.ergens zul je ook een waterpomp moeten plaatsen om het water rond te pompen.Ik heb een aantal huizen gezien waarin de warmte van een kleine openhaard gebruikt werd om een aanzienlijke grote huizen te verwarmen inc vloerverwarming.hier werd de warmte van het rookkanaal door een warmte wisselaar geleid en vervolgens door een cv systeem geleid.de rook is nl niet heel erg heet meer(vaak is de temperatuur zo'n 70 c in het rookkanaal) voordeel van een dergelijk systeem is dat je hele grote stukken hout langzaam kunt verbranden wat voor een vrij constante temperatuur zorgt.Als je een kleine hout kachel stookt zul je meer problemen hebben met temperatuur schommelingen.
mocht je meer vragen hebben vraag maar raak ik heb wat ervaring en vind het wel intresant nl groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, moet je een hout c.v. nemen, zoek maar op google. In scandinavie hebben ze die massaal, zomer en winter, bijzonder efficient met hout trouwens.
In NL zijn er ook de nodige initiatieven, gewoon zoeken op hout c.v. dus.
Ben een keer bij een kerel geweest die er zelf een had gemaakt, een spiraal van koperbuis rond een kachel en een klein pompje dat het water liet circuleren...overal lekker warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kan lassen, snijbranden, en de juiste koppelstukken gebruikt kan je het op elkaar aansluiten.

het zal alleen weinig effect hebben. warm lucht stijgt namelijk naar boven, warme aanvoer heb je, maar wat met de afvoer?

bij vloerverwarming kunnen vloeren worden verwarmd door warm water wat door buizen loopt, het zal niet voldoende circuleren zonder pomp.

elektrische vloerverwarming is ook mogelijk, maar dan heb je je houtkachel niet meer nodig