Plamuren zonder kuiltjes, hoe doe je dat?

Altijd als ik houtwerk plamuur, ontstaat er na een poosje toch kuiltjes. Het geplamuurde oppervlak blijft niet glad. Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Door het in 2x te doen.
Het materiaal krimpt altijd iets bij het drogen en het is echt niet te doen er een zodanig bobbeltje op te doen dat het bij drogen precies gevuld is, dat wordt nooit recht.

Toegevoegd na 3 minuten:
De beste manier vind ik nu (als ik geen zin heb om te schuren), de eerste keer wat mager te plamuren, dan heb je niet eens een klein deukje maar er mist een heel kun laagje, met kuiltje in het midden, en dat dan de tweede keer zo netjes mogelijk aansmeren en hopen dat het niet te veel meer krimpt omdat het zo'n dun laagje is.

Iets krimpen doet het toch dus feitelijk blijf je het altijd iets zien.
Dat krijg je alleen weg door het juist iets dikker te doen en het bovenste laagje achteraf glad te schuren