Waardoor wordt ijzer wordt blauw tijdens slijpen?

Hoe kan het dat tijdens het slijpen met een haakse slijper het stuk ijzer een blauwe kleur krijgt? Kan het dat dit rvs is waardoor een normale ijzer schijf niet goed snijd?
(Heb geen magneet bij de hand op het moment)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (2)

Wanneer ijzer(II)sulfaat verhit wordt, zal het kristalwater verdreven worden. Bovendien leidt de hogere temperatuur tot een versnelde oxidatie van ijzer(II) naar ijzer(III). Hierbij verandert de kleur van het blauwgroen van ijzer(II)zouten naar geel-bruin, de kleur van ijzer(III)verbindingen. Bij nog verder verhitten ontleedt de verbinding en worden zwaveldioxide en zwaveltrioxide vrijgesteld. Dat leidt tot de vorming van het roestbruine ijzer(III)oxide. De ontleding start bij ongeveer 480°C:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Naar mijn idee vraagt de vraagsteller iets over het bewerken van een stalen plaat, niet over het verwarmen van ijzer(II)sulfaat. Als volgens jou een stalen plaat bestaat uit ijzer(II)sulfaat of dit bevat, dan heb ik weer iets nieuws geleerd, maar daar ben ik niet zeker van.
Antoni
11 jaar geleden
Viridiflavus, de woorden "ijzer" en "blauw" komen in het antwoord voor, net als in de vraag. Voor de rest zie ik ook het verband met de vraag (nog) niet.
Wat ik weet is dat ijzer onder een bepaalde verhitting blauw verkleurt en daarmee ook de materiaal eigenschappen. Ijzer wordt dan veer krachtig, kijk naar verenstaal. De zwitsers gebruikten dit vroeger als decoratie op klokken en horloges. Bij klassieke en moderne kwaliteits horloges zie je die "geblauwde" wijzers. Daarmee konden ze de wijzers zeer dun en veerkrachtig maken. De verkleuring bij het slijpen komt doordat het materiaal dit verkleurings temperatuur bereikt door de wrijving.