Moet ik de hele 3 fase kabel vervangen nadat er een fase zou doorgebrandt zijn?

Recent was ik tegelijk aan het koken op mijn elektrische kookplaat en bakken in de oven. Op een gegeven moment valt alles stil. Nu gaat de oven nog steeds niet, en mijn vuur werkt totaal in de war bvb: als ik plaat 2 aanleg gaat plaat 1 en 2 branden. plaat 1 alleen doet het niet,....
volgens vrienden is fase 2 doorgebrand van de 3fase kabel en zou ik een volledige nieuwe moeten leggen. Kan dit anders opgelost worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voordat een 3-fasenkabel doorbrand, dan zou eerst de stop moeten springen. Anders heb je een veel groter (veiligheids) probleem. In dat geval zou ik zéker even contact opnemen met een erkende installateur.

Maar er vanuitgaande dat inderdaad de kabel (ik neem aan dat je de voedingskabel bedoeld) zelf is doorgebrand, dan moet je hem inderdaad helemaal vervangen. De aders erin zijn dan zo heet geworden dat het plastick eromheen is gaan smelten en deze isolatie dus waarschijnlijk niet meer de juiste dikte heeft. Dat kan kortsluiting veroorzaken, als dat niet al gebeurd is.

Ik kan natuurlijk van hieraf niet zien wat er precies aan de hand is, maar wanneer er meerder kookplaten aangaan wanneer je er maar 1 aandoet, dat klinkt eerder als een kortsluitng in de kookplaat dan in de kabel.

Elekticiciteit is gevaarlijk, en 3-fase al helemaal. Uit het feit dat je deze vraag stelt maak ik op dat je niet zo heel bekend bent met deze techniek. Haal er daarom asjeblieft iemand bij die die kennis wel heeft. Nog afgezien van de levensgevaarlijke spanning (380V) loop je bij doorbrandende kabels ook enorme risico's op brand. En dat wil je al helemaal niet.