Zoek een rechte stevige stok van ongeveer één meter lang die lekker in de hand ligt.
Vervolgens neem je een stuk stof van 100% katoen of een stuk jute dat tenminste 60cm lang is en 30cm breed is.
(Wees er zeker van dat het stuk stof van 100% natuurlijk materiaal is; veel hedendaagse textielsoorten bevatten kunststof vezels die ernstige brandwonden kunnen veroorzaken doordat deze kunststoffen bij verhitting smelten!). Wikkel dit stuk stof stevig om één uiteinde van de stok. Je kunt dit stuk stof met een paar spijkers vastslaan in de stok of je wikkelt het stuk stof met ijzerdraad stevig vast.
Smeer de lap die om de stok gewikkeld zit in met een brandbare stof. Vroeger gebruikte ze hiervoor reuzel of pek. Tegenwoordig zijn er veel verschillende brandbare stoffen die je kunt gebruiken om er een fakkel mee te maken lampenolie is hier uitermate geschikt voor. Om een nog beter resultaat te krijgen kun je de fakkel een aantal uren op zijn kop in de olie laten staan, zo heeft de lap de tijd om zich te verzadigen met de brandbare stof.
Je hoeft de fakkel nu alleen nog maar aan te steken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hout, een doek, benzine, en vuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een stok
wikkel er doeken omheen, zet vast met ijzerdraad.
doeken in olie dopen
vlak boven handvat een bescherming aanbrengen voor je handen (stuk karton bijvoorbeeld) zodat geen brandende delen op je hand vallen.
aansteken

en als het fout loopt:
brandweer bellen, brandwondencentrum bezoeken, verzekering aanspreken.
itsme
13 jaar geleden
Die maak je met,
Takken
Gesmolten kaarsvet
Kranten
Ijzerdraad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'oerfakkel': Een houten stok insmeren met dierlijke olie of pek, laten intrekken, vlammetje erbij........