Hoe kan ik een 4mtr pvc buis sterker maken zodat hij niet doorzakt in het midden wanneer ik hem ophang aan de kanten?

Hallo ik ben bezig met een projectje om de woning te kunnen verduisteren.
Het is de bedoeling om een rolgordijn te maken van 4 mtr met zwart zeil. Ik heb het zeil al op maat en de pvc buis ook maar het probleem is nu dat de pvc buis in het midden doorzakt.
Ik heb er aan gedacht om 2x 2 mtr te maken maar dat wil niet werken omdat dan een spleet licht naar binnen komt.
Het is de bedoeling om het helemaal donker te kunnen maken om overdag een perfect beeld te kunnen creëren met de beamer.(thuis bioscoop)
Dus hoe zou het mogelijk zijn om de 4 mtr lange (32mm doorsnede) buis stug/sterk te maken?
Ik heb al gedacht om er zaagsel in te persen, maar dat maakt ook de buis zwaarder in het midden dus weet nog niet of dat gaat werken.
Ben erg benieuwd of hier mensen zijn die een "ideale"oplossing weten te verzinnen voor dit probleem.
Ik dacht iig dat dit echt een vraagstuk is wat past bij goeie vraag.nl
Bij voorbaat dank voor het mee denken!
Groeten Chris

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

4 meter lang met zwart zeil.
Wat gaat dat zwarte zeil (ongeveer) wegen, want het klinkt nogal zwaar.
Een 4 meter lange 32mm buis zal met een beetje gewicht eraan ook gaan doorbuigen. Dan maakt het niet uit of het pvc, hout of een metaal is.
Je kan het makkelijk testen: gewicht bepalen, kijken hoe hard je op een (oude) weegschaal moet drukken om dat gewicht te krijgen en in een bouwmarkt een buis pakken..

Als je een dikkere buis neemt, dan zal het zelfs met pvc lukken, maar met een metalen kan je natuurlijk altijd dunner.

Wat als je jouw 2x2meter idee neemt met een 10cm overlap met klitteband.
Het wordt toch helemaal open of helemaal dicht.
Alleen met oprollen krijgt je dan aan in kant een dubbel-dikke rol, dat zou een probleem kunnen geven.

Of jouw 2x2meter met daar achter (of voor) een 1x1meter voor de spleet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ook kan werken is een profiel voor in de buis.
Een + profiel of een vierkant profiel wat precies past, alleen of die tegen een normale prijs met een lengte van 4 meter te krijgen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een 30mm dikke, 4 meter lange houten stok erin doen? Ik weet niet of die buis heel zwaar mag worden, maar het is het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stop er een houten roede in, die net past qua doorsnede: 31 mm bijv. Voorzie de roede van montagekit over de hele lengte. De roede zal zich vastlijmen aan de pvc buis waarmee het een heel stijve constructie wordt, die dus niet doorzakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek naar een hoekprofiel van ijzer of aluminium die er net inpast. Of vervang de pijp voor een ijzer of houten exemplaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een (stuk van een) bezemsteel in het midden doen of een rond stuk aluminium pijp.

Die kun je bij bouwmarkten kopen.
12 jaar geleden
Met een PVCpijp gaat 't niet lukken over die lengte. Alles wat je erin gaat stoppen verzwaard de boel alleen maar wat het doorzakken juist zal bevorderen! Je zal aan een alluminium pijp moeten denken met voldoende wanddikte. Gebruikt de vakhandel óók. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er een verzinkte stalen buis in steken die men voor CV-installaties gebruikt,dat is het sterkste.

Toegevoegd na 4 uur:
of een één duims gasbuis die zijn dikwandig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steek er een aluminium T profiel in,en de boel zakt niet meer door!
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er plaats voor is, op 2 mtr, in de midden van de pvc buis middels een klem en een staafje naar onder toe, ongeveer 30 cm lang. en aan de uiteinden van de pvc buis een koort spannen over dat staafje. Dan kan de buis niet meer doorzakken. Zie de erasmusbrug als voorbeeld, maar dan omgekeerd.