Hoe kan ik het best geverfde MDF kastdeurtjes overschilderen/herschilderen?

Wij hadden graag enkele kastdeurtjes uit MDF material die 7 jaar geleden klaar geïnstalleerd waren opnieuw geschilderd. Momenteel zijn deze blauw geverfd en we hadden ze in het wit willen overschilderen. Wat is de beste manier om dit te doen zonder al te veel werk aan te hebben (bvb. primen zal niet meer nodig zijn?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Begin met de deurtjes goed te ontvetten, dit kan met ammonia opgelost in water, St Marc opgelost in water of puur, of HG super verfhechtreiniger ook oplossen in water of puur aanbrengen en afwassen met water. Daarna schuur je de deurtjes met fijn schuurpapier. Daarna maak je de deurtjes stofvrij en breng je een witte of lichtgrijze grondverf aan, dit om de verf beter te laten hechten en de blauwe verf te camoufleren. Dan na het drogen (kijk op het blik hoelang je het moet laten drogen) schuur je nogmaals met fijn schuurpapier en maak je de deurtjes weer stofvrij. Dan is het tijd om de eerste laag lakverf aan te brengen, dat doe je met een hoogglanslak, dit is fijn van structuur waardoor je een gladde laag krijgt. Dit laat je weer drogen, volgens de aangegeven tijd op het blik, daarna schuur je nogmaals met fijn schuurpapier en breng je de definitieve laag aan, dit kan hoog- of zijdeglans of mat zijn. Kies voor goede verf, Sigma of Histor bijvoorbeeld, deze vloeien goed over waardoor je een streeploos resultaat kan bereiken, het verven doe je door in 1 richting te schilderen (horizontaal of verticaal) en nat over nat te schilderen. Neem tussen het schilderen van 1 deurtje door, dus geen pauze, maar maak het hele deurtje eerst af. Kies geschikte rollers en kwasten die passen bij de lak die je gebruikt. Neem de tijd om het netjes te krijgen en maak er geen haastklus van.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Toch nog enkele bijkomstigheden... :)
Is het echt nog nodig om die 3 schuurstappen erbij te namen? Kan het bijvoorbeeld niet één keer gedaan worden na het primen?
Ik had gehoopt dat het een eenvoudige klus zou worden, maar lijkt me toch meer werk dan aangenomen... :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, bedoelde vóór het primen schuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een mooi resultaat wilt hebben, dan is het schuren voor de eerste grondlaag en tussen de daarop volgende lagen echt nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe gladder de ondergrond is, hoe mooier de volgende laklaag pakt. Schuren is belangrijk voor het eindresultaat.
http://solutions.3mbelgie.be/wps/portal/3M/nl_BE/EU-DIY/Home/Schuren/WaaromSchuren/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, bedankt! Schuren is niet mijn favoriete taak, maar als het moet voor het goede resultaat, dan moet het ;)