hoe kan ik zelf een klamboe maken?

Ik wil graag zelf een rechthoekige (!!) klamboe maken, maar ik kan nergens iets vinden... Hoeveel stof heb ik nodig (1-persoonsbed)? Hoe maak ik het vast? En natuurlijk: hoe maak ik het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (1)

Als je met een rechthoekige klamboe bedoelt dat je een soort hemelbed wilt, waarbij de stof loodrecht naar beneden langs je bed valt, zul je een constructie moeten maken die daarvoor zorgt. Je kan in het plafond op de vier hoeken boven je bed haakjes vastzetten en de stof hier aan vastmaken(lijkt me de makkelijkste manier).

Uitgaande van de volgende afmetingen van je bed: lengte 2 meter en breedte 1 meter is de totale omtrek van je bed 6 meter. Als je met een rol stof van 1,6m breed verticale banen maakt van 2,5m (hoogte van het plafond) en die aan elkaar naait tot je een gordijn van 6m breed hebt, heb je 4 x 2,5m = 10 meter stof nodig voor de omtrek van je bed. Dan heb je ook nog stof nodig voor het 'dakje' van de klamboe, dat deel wat recht boven je bed hangt. Daarvoor heb je nog 2 meter stof nodig, dus in totaal 12 meter stof. Met alleen tekst is het wat lastig uit leggen, maar als je dit aan elkaar weet te naaien en lusjes aan de vier hoeken vastnaait, kun je deze lusjes aan de haakjes die je in het plafond gemaakt hebt bevestigen en hangt je klamboe.

1. Houdt rekening met de breedte van de rol stof die je koopt en bedenk dat met het aan elkaar naaien van banen, je stof verliest omdat het moet overlappen.

2. Maak de haakjes in het plafond net 2 centimeter dichter naar elkaar toe dan exact op de hoeken van je bed; op deze manier weet je zeker dat de klamboe tegen de rand van je bed valt ipv ruim er omheen. Het staat wellicht mooier, en je hoeft je niet druk te maken om muggen die zich onder je bed hebben verstopt.

2. Als je geen idee hebt, vraag iemand in je omgeving die er meer verstand van heeft om te helpen.