Hoe kan ik led lampjes op mijn usb poort aansluiten?

Hoi iedereen!

Ik heb een vraag!
Ik heb tijdens mijn opleiding een werkstukje gemaakt waar ik zelf nu 3 led lampjes in wil gaan plaatsen en de stroom van een usb poortje van 5v van me pctje wil *jatten* met daartussen een TIP31 NPN transistor zodat ze knipperen op de maat van de muziek. ik weet alleen zelf nie wat voor weerstand ik ertussen moet hebben zodat de led lampjes niet doorbranden of andere rare dingen gaan doen :s kan iemand mij verder helpen of mischien een linkje met een weerstandje die ertussen kan :) Btw mischien is er een andere Transistor nodig voor de lagere hoeveelheid stroom maar volgens mij moet het gewoon werken hiermee :P

Toegevoegd na 4 minuten:
Btw ik heb de Transistor nog niet gekocht dus alle opties staan nog open :p t is alleen de vraag welke weerstend ertussen moet of een handig transistortje die mischien een*beter* effect heeft op 3 led lampjes

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/155453/Darlington-vermogenstransistor-ST-Microelectronics-STMicroelectronics-TIP-32-C-PNP-Soort-behuizing-TO-220-AB-IC-3-A?ref=searchDetail

Nog even de transistor die ik in gedachten had nu hopen op reactie van een lief persoon :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ik ken de kenmerken van de transistor niet, maar bijna elke "normale" transistor kan zo'n ledje sturen. Het gaat namelijk om een aan/uit situatie, waarbij spanning over de transistor heel laag is, of de stroom is heel laag, zotdat de dissipatie in de transistor laag is.
Belangrijker is de weerstand in serie met het ledje. Je moet weten hoeveel stroom (A) het het ledje nodig heeft, en wat dan de spanning (V) over het ledje is.
Bereken als volgt: de spanning over de weerstand moet 5V - V bedragen., en de stroom er door A. De weerstand moet dus R = (5V-V)/A bedragen.