Hebben zilvervisjes voorkeur voor soort behang en lijm waarme het wordt geplakt?

Behang dat op bepaalde plaatsen hangt is zichtbaar aangevreten door zilvervisjes. Wil daarom graag weten of het verschil maakt wat ik ga plakken om de beestjes te ontmoedigen bij mij te komen eten.

En waar leven ze anders van dan van behang in een normaal woonhuis. Ze kunnen ook van buiten komen en dan alleen komen slapen en elders gaan eten. Dus: hoe zo weinig mogelijk van die ongenode gasten te ontvangen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je hebt waarschijnlijk geen last van zilvervisjes maar van papiervisjes. Qua uiterlijk lijken deze beestjes erg veel op elkaar, 1 groot verschil: zilvervisjes eten geen papier, papiervisjes (de naam zegt het al) wél.
Wat je moet weten over het papiervisje om een idee te krijgen wat je er aan kunt doen: ze houden van hoge temperaturen en donkere plekjes, ze kunnen erg slecht tegen licht. Er zijn dus grofweg 2 manieren om ze op een natuurlijke manier te bestrijden:
1 je huis een tijd niet verwarmen, maar dat is niet zo prettig voor jezelf.
2 Zorgen dat ze geen donkere plekjes meer hebben om zich te verstoppen. Smeer dus alle gaten en kieren zicht, zorg dat het nieuwe behang goed aansluit, dat ze er op geen enkele manier meer achter kunnen komen. Als ze geen schuilplekjes meer hebben zullen ze vanzelf verdwijnen.
Let wel op, papiervisjes kunnen ook in boeken, kartonne dozen etc komen... dus als die zich in de buurt van je aangevreten behang bevinden moet je die misschien even checken.

In het ergste geval kun je ze ook chemisch laten bestijden...

Toegevoegd na 3 minuten:
oja, je vraag, wat voor 'n soort behang
Tja.. zolang het papier is zullen ze er aan vreten, want daar leven ze van...