Hoe word een berken boom, tot een berkenhoutplaat gemaakt van grote afmeting ?

Een berken boom is om zijn max 50 cm dik, maar hoe worden de berkenplaten gemaakt met een afmeting van 230cm bij 150cm bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ze schillen de stam van de berkenboom in een dunne lange laag fineer, die dunne lagen worden op elkaar gelegd en met lijm samengeperst in een zogenaamde autoclaaf, en daar worden de berken platen uit gezaagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, een grote dunschiller ernaast houden en schillen maar. Overigens zie je wel naden lopen bij grote platen. Doordat ze de fineerlagen dwars op elkaar lijmen wordt de plaat sterker.
burgos
10 jaar geleden
ER IS GEEN ANDER ANTWOORD MOGENLIJK+