hoe kan ik vermijden dat mijn keukenkraan telkens opnieuw terug loskomt?

Mijn keukenkraan is bevestigd op een houten aanrecht. Al meerdere keren heb ik de kraan goed vastgedraaid, ook mijn vriend (die veel meer kracht heeft) heeft hem al vastgedraaid.
maar enkele maanden later is de kraan telkens terug los. Nochtans stoten wij er niet tegen of zo (achter de kraan is een glazen scheidingswand, dus het zou zelfs niet kunnen om ertegen te stoten).
hoe krijg ik die kraan voor eens en altijd vast? het vastmaken is via een soort moer die je moet aandraaien.

11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

De kraan komt steeds los doordat het houten aanrechtblad krimpt en dan weer uitzet. Het hout werkt dus onder invloed van vochtigheidsgraad en omgevingstemperatuur.

De krimp ontstaat bij lage tot droge luchtvochtigheid en is maar enkele tienden van millimeters maar toch voldoende om de kraanschacht ietwat dunner te maken waardoor de kraan weer losstaat.

Je kunt de schacht waardoor de kraandoorvoer heengaat opvullen met siliconenkit. Dit blijft elastisch, hecht zich aan de binnenkant van de schacht en omvat dan het doorvoerstuk van de kraan. Het laatste stukje schroefdraad kun je intapen met enkele windingen gastape waardoor de moer ongevoelig wordt voor loskomen door trillingen.

Als de kraan op deze manier gemonteerd wordt kan ie niet meer vanzelf loskomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
mijn vader zei dat de waterdruk (te hoog) ook een rol speelt en dat ik een speciale tang moet kopen die alleen loodgieters hebben. maar dat zijn dingen waar ik weinig aan kan doen waterdruk is waterdruk en die tang ken ik niet.
je uitleg over het houd lijkt me echter wel zeer plausibel. bedankt

Andere antwoorden (1)

Als de moer en de draad waar de moer op zit van ijzer is zou je loctite kunnen gebruiken. Houd er dan wel rekening mee dat de moer ook echt niet meer los kan.