Hoe kom het, dat onder de douche, het water af en toe kouder wordt en dan weer warmer.

En hoe los je dit op?

We hebben een aantal jaar geleden een nieuwe cv-combi ketel aangeschaft. Allemaal prima, de laatste maanden gebeurt het steeds vaker dat het water van temperatuur wisselt.
Is er iets wat we zelf kunnen doen hieraan? Een setting wellicht op de Cv ketel?
Er wordt jaarlijks onderhoud gedaan op de ketel, toch staan we op het punt iemand te bellen om te komen kijken. Nu kost dat als snel wat geld en om nu te voorkomen dat er een monteur komt voor iets wat we zelf kunnen oplossen hoor ik graag even van u.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
136.9K

Antwoorden (10)

Ik kan alleen zeggen dat bij ons als iemand gebruikt warm water terwijl ik onder de douche ben dan wordt het even minder warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons gebruikt er dan niemand warm water. Het zou kunnen dat de buren water gebruiken en dat daardoor de waterdruk bij ons veranderd maar dat kan volgens mij niet, of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de wasautomaat aangesloten op dezelfde waterleiding? dat is ook een mogelijkheid.
Bij ons is het zo
Dat als je onder de douch staat en iemand draai bv beneden de kraan open dan word het bij mij kouder.

Verder weet ik echt niks meer te bedenken :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat er een andere gebruiker is die ook warmwater aftapt, wellicht in de keuken of zo.
Je kunt een thermostaatkraan in de douche monteren, dan heb je daar in principe (ongeveer) gelijke temperatuur water.
itsme
13 jaar geleden
Geen wasmachine/vaatwasser aanzetten tijdens het douchen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een combiketel levert water via een soort van indirecte verwarming.
Er zit tussen de ketel en warmwaterleiding dus een warmtewisselaar. De ketel zelf heeft een thermostaat om te voorkomen dat ie gaat koken. Dus bij het tappen van water gaat de ketel afh. van ketel temperatuur en warmte overdracht naar de heetwater leiding uit en aan.
Het gevolg is inderdaad een (klein) verschil in temperatuur van het uitstromende water.

Een veel groter effect heeft het tappen van warmwater elders in huis. De capaciteit, maximale hoeveelheid warm water per minuut, is van een combi gewoonlijk kleiner dan van een boiler. Overigens hebben de meest combi's een klein warmwater reservoir (maar een paar liter) dat op temperatuur is als je begint met tappen.

Wat kan er mis zijn als je nu grotere schommelingen in temperatuur krijgt?
Ik denk dat er kalk aanslag op de warmte wisselaar zit waardoor de overdracht van warmte naar de heetwater leiding langzamer is dan vroeger waardoor de ketel vaker tussendoor afslaat ipv continu de warmte kwijt te kunnen aan de warmwater voorziening.
Oplossing: de warmtewisselaar goed laten nakijken.

Andere optie: Thermosstaatkranen monteren, dan wisselt de temperatuur nauwelijks meer maar wel de hoeveelheid water die uit de kraan komt. (Neemt de oorzaak natuurlijk niet weg maar wel een deel van het ongemak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo lang geleden heb ik ook een paar daagjes last gehad dat het water van temperatuur wisselde. En niet zo'n beetje ook, binnen enkele seconden. Heel vervelend.

Bleek het dus aan de douchekop te liggen! Het was nl. een massagedouchekop met drie standen. Waarschijnlijk kon het warm-en koud water zich niet goed mengen d.m.v. de standen, waardoor warm-en koud water in de doucheslang achterblijft? Maar goed. Ik heb maar gelijk een nieuwe douchekop aangeschaft ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ligt het aan het (rode) expansievat dat mede de druk regelt.
In het expansievat zit een soort 'ballon'. Naar verloop van tijd verliest deze zijn functie en moet vervangen worden (doorgaans bij gebruik vanaf een jaar of 5)
Tik met een sleutel of iets dergelijks op het vat van boven naar onder. Klinkt het grootste deel -van het bovenste deel- van het vat hol, dan is deze aan vervanging toe.
Kosten van een nieuw expansievat: vanaf € 35

Zie ook onderstaande bron !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in eerste instantie niet aan de ketel denken. In de meeste combiketels zit een kleine boiler die voldoende volume bezit voor een douche. Als niemand tijden het douchen stiekem water aftapt (afwas) dan als volgt handelen.
Kijk eerst eens naar je mengkraan. Daar zit een regelmechanisme in die de ingestelde temperatuur gelijk dient te houden. Dus ook al zou de temperatuur van de ketel/boiler iets zakken, dan dient de mengkraan dit te compenseren. Kalkafzetting is meestal de oorzaak. Dat kan in de toevoerzeefjes of in de perlator van de kraanzitten. Dus kraan er af en ontkalken. En anders dient de mengkraan vernieuwd te worden. En niet besparen op een mengkraan hoor, anders heb je over een jaar hetzelfde probleem. Leg ook de douchekop een nachtje in een azijnoplossing en hij is weer als nieuw. Als dit allemaal niet heeft geholpen, dan zou ik me pas weer op de ketel concentreren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je tijdens het douchen tempertuurverschillen waarneemt sluit dan het douchewater af en controleer de temperatuur van het water uit b.v. een wastafelkraan even. Is deze constant, dan ligt het zeker aan de mengkraan/douchekop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een aantal jaren kan de condensator die mede het aan- en uitspringen van de brander regelt zoveel capaciteit hebben verloren dat dit niet meer naar behoren werkt.
De condensator moet dan worden vernieuwd.
Dit is geen erg duur onderdeel maar ik zou het vervangen toch aan de vakman over laten; er is toch enige vakkennis en meetapparatuur voor vereist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisselbaden krijg je als er niet voldoende water door de ketel stroomt. Heb je een douchekop met een waterbespaarder er in? Dan kan je die het beste er uit halen. Je moet er dus voor zorgen dat er voldoende water doorstroomd. Een monteur zal in de meeste gevallen tot de zelfde conclusie komen.
Het beste lijkt mij overigens een andere douchekop aan te schaffen.