wat leg ik onder het kippenhok op een vlonder?

Ik wil een kippenhok maken op de vlonder. De vlonder heeft planken met een soort vierkant ribbelpatroon (als ik het in letters moet laten zien ongeveer zo: unununu). Tussen de planken zit ook een gleuf van ongeveer een centimeter. Nu wil ik dus een kippenhok maken op deze vlonder. De kippen wil ik op aarde laten lopen. Wat kan ik onder het kippenhok leggen zodat de kippen geen last hebben van de vlonder en dat er aarde op kan. Maar ook zodat de vlonder niet gaat rotten als het regent. Ik zat te denken aan worteldoek maar daar komt de regen gewoon door heen en daar wordt en blijft het hout erg nat van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de jaren 80 heb ik 4 kippen gehad, overigens erg leuk en de eieren waren niet voor te eten, maar het hok hebben we gewoon in een deel van onze tuin gezet waardoor de kippen dus op de aarde konden lopen en er in konden wroeten en met gaas ervoor zodat je ze bezig kon zien. Ze hadden ook een nachthok waarin ze via een trapje konden komen en op het hok uiteraard een dak want anders wordt het zo'n modderpoel als het regent. In het midden hadden we ook nog een stok geplaatst met de dikte van een bezemsteel waar ze ook op konden zitten. Was heel succesvol.

Antwoorden (2)

Het beste kun je een houten bak maken waar je beton in stort, dan kun je het hok erop zetten, dit is het beste omdat er dan geen muizen in het hok kunnen komen via de bodem. Maak aan je hok ook een ren, ook dat gaat niet op een vlonder, maar is wel nodig voor de kippen, ze moeten vrij in en uit kunnen lopen. Een andere plek voor het hok en de ren zou dus een betere keus zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het kippenhok los op de vlonder zet kan het zomaar wegwaaien als het een keer stormt. Je zult hoe dan ook het hokje met een paar bouten vast moeten zetten.
Voor de obodem zou ik een plaat trespa of betonplex gebruiken, maar leg dat niet direct op de vlonder. Een paar latjes ertussen van ca. een cm voorkomt dat er water tussen blijft staan, waardoor de planken kunnen gaan rotten. Die bouten hoef je overigens ook niet door de vlonderplanken te boren, maar kun je ertussendoor steken, met een stukje plank aan de onderkant om e.e.a. vast te zetten.