hoe breng ik een stalen balk aan in de muur ?

ik wil een opening maken tussen de kamer en keuken 1 meter breed ,het is een halfsteens muur .
Wat moet de afmeting zijn ?
En hoe breng ik de balk aan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (3)

Als je een deur in de opening wil plaatsen moet de breedte van het gat een beetje breder zijn dan de breedte van een standaard kozijn. De hoogte is gelijk aan de hoogte van de deur plus dikte kozijn plus de dikte van de dorpel. Plaats je geen deur dan ben je vrij om breedte en hoogte te kiezen.

De balk of latei dient natuurlijk voldoende dragend oppervlak in de muur te hebben. Zo'n 20cm aan elke kant.
Als het gat 1m breed is zou ik een latei nemen van 1,4m lang.
12 jaar geleden
Als het minder dan een meter is kan je er ook gewoon een flinke houten balk in doen. Als staalprofiel zou ik een I-profieltje van 10 cm nemen. Sla eerst 2 bovenelkaar liggende bakstenen eruit (is ca 11 cm, 5 + 5 + 1 cm voeg). Prop dan het profiel (schuin) erin en vervolg dan je weg, het profiel komt dan beetje bij beetje "in de muur" te zitten. Zorg voor een oplegging van 10 cm aan beide kanten. Als het profiel er eenmaal inzit, dan pas het werkelijke gat maken!
Zaag klosjes uit een "drietje" (7 x 4 cm ongeveer, formaat) die in het profiel kunnen worden geklemd. Op 1 meter zijn dat er 4: 2 aan de uiteinden en 2 in het midden van het profiel. Bekleed dan het profiel met stucplaat. Zorg dat de onderkant van de stucplaat 3 cm uitsteekt. Hierdoor kan je een tengel van 18 mm er tegen aanschroeven en daar haaks op kan je dan weer een reep stucplaat van 12 mm schroeven. Half zakje Rotband en de boel netjes aansmeren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, bij het afstucen niet de hoekstalen vergeten, anders moet je er iedere keer met een pet op je kop door het gat!

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de twee opleggingen: het profiel flink "aankauwen" met mortel. Voor de zekerheid 24 uur laten uitharden. Dan pas gat maken.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oplegging MINIMAAL 10 cm, hang er een beetje van af "hoeveel" er boven zit. Met 15 tot 20 cm zit je altijd goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een draagmuur?
Zo ja, dan moet je eerst weten of de overgebleven stukken muur genoeg draagkracht hebben.
Dat zal wel goed zitten, maar als er meer verzwakkende elementen zijn kan het teveel worden.

Door een aannemer een offerte te laten maken krijg je vaak ook veel informatie. Als je verder alles zelf doet is het laten plaatsen van een balk niet eens zo duur en je hebt zekerheid, want een aannemer is verzekerd.

Zo nee, dan ff kijken wat er boven de muur zit.
Zit er niks dan is het een stuk minder werk om het gat iets hoger te maken en daarna of te werken met gipsplaten of

Toegevoegd na 26 minuten:
Oja: Je maakt tijdens het werkt eigenlijk een gat van 1,40.
Ik zou er ff een stempel tussen zetten. Dan weet je zeker dat het geen bakstenen gaat regenen.