Mijn aluminium Altrex ladder staat al 30 jaar buiten achter de schuur. Kan hij onveilig worden door weersinvloeden en zonlicht in al die jaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is verstandig de trap te laten keuren, en mocht dit u dit niet waard zijn, is het verstandig een nieuwe te kopen. Aluminium zou kunnen gaan roesten na een verloop van tijd. Ook zou het kunnen dat het aluminium bros is geworden, wat niet met het blote oog is te zien. Als het een trap van hout was geweest, had u het nog kunnen proberen. Dit omdat een trap van hout "praat". Met praten wordt bedoeld dat het hout kraakt voor het breekt. Met een trap van aluminium krijg je van te voren geen waarschuwing, deze zal geen geluid maken, maar gewoon in elkaar vallen.

Antwoorden (2)

ja dat kan zeker. als hij namelijk al 30 jaar in de schuur staat wordt hij vochtig en worden de sporten slap. de kans dat hij instort wanneer je erop gaat staan is dan ook groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Hij staat BUITEN.
En van slap wordend aluminium door vocht heb ik nog nooit gehoord. Je bent waarschijnlijk in de war met golfkarton. Min
Aluminium kan inderdaad slechter door de weersinvloeden.
Aluminium oxideert namelijk, er vormt zich zogenaamd een "oxide" huid.
Net als bijvoorbeeld lood ( de donkere kleur ).
Als deze laag niet beschadigd dan wordt de onder liggende metaal redelijk goed beschermd.
Maar niet helemaal, het oxiderende proces wordt hierdoor vertraagd,
maar zet wel door.
Immers door regen, zand e.d wordt deze laag steeds weer en weer beschadigd en op die manier zet de oxidatie door.

Dus ja, deze trap kan inderdaad hierdoor onveilig worden.