Wat is de meest handige en snelle methode om de buitenmantel van een kabel te strippen?

En wat is de beste gereedschap/hulpmiddel hiervoor?

Zelf gebruik ik hiervoor altijd een normale zij-kniptang. Steeds kleine stukjes inknippen zodat de buitenmantel een beetje verder kan uitscheuren als je hem buigt.
Toch denk ik dat het eenvoudiger kan, zonder door de isolatie van de binnenaders te komen. Een klein te scherp mesje is gevaarlijk omdat je te eenvoudig door de isolatie van de binnenaders kunt komen.

Wie heeft praktijkervaring of gewoon een goed hulpmiddel hiervoor?

Toegevoegd na 31 minuten:
de vraag gaat over een dubbel geïsoleerde kabel zoals een afbeelding...
Met een gewone striptang kan je alleen de binnenaders goed afstrippen, maar niet de buitenmantel!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K

Antwoorden (7)

Hiervoor heb ik een speciale tang; volgens mij heet dit gewoon een striptang.

Toegevoegd na 58 seconden:
Die is zo ontworpen dat je het omhulsel van de kabel er mee kan 'afstrippen', zonder deze te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat begrijp ik heel goed.
Begrijp jij ook dat mijn antwoord hier al stond vóór de uitbreiding van de vraag?
Met een striptang, te koop in iedere bouwmarkt.
Werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je geen striptang hebt, werkt ook een aansteker...
maak de draad even een beetje warm, en strip ineen keer het zacht geworden hulsel ervan af...
zo deed mijn vader t altijd, en zo doe ik t ook altijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm maken en dan strippen met een....? Striptang, juist!
Voor die dikke kabels zijn er hele handige striptangen;
- http://www.tooler.nl/productinfo/1065-jokari-striptang-voor-ronde-kabel
- http://www.0nlineshop.nl/product_info.php?products_id=5859&language=nl¤cy=EUR

Het ziet er niet uit als een striptang, maar werkt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een automatische striptang voldoet bijna altijd en is heel makkelijk in het gebruik. Afhankelijk van het doel kun je ook een handmatige tang gebruiken of een krimp-striptang voor auto-bedrading.

Toegevoegd na 52 minuten:
Na je toevoeging: cirkelvormig rond die buitenkabel gaan terwijl je op diezelfde hoogte steeds halve trekkerbewegingen maakt. na een keer of drie, vier haal je de buitenmantel er dan makkelijk met een volledige beweging vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Universele kabelstripper. Cap. 8-28mm.

€ 3,90

Te bestellen bij de meeste, ge-specialiseerde, internetwinkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VMVK-kabelstriptang. Te koop in de meeste DHZ zaken. Werkt perfect.