Hoe heet de folie/laag waar meubels mee zijn bekleed

Hallo mensen van het www,

Ik heb even een vraag bij Ikea, Haco en andere woonshops verkopen ze vaak mdf meubels met een soort folie erop met houtstructuur en in verschillende motieven. Nu wil ik dus zelf meubels voor me huis maken en ben ik dus opzoek naar dat soort folie.

Dus de vraag is eigenlijk wat is de exacte naam van de folie waarmee de meubels van tegenwoordig mee zijn bekleed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (3)

Fineer is het materiaal wat je zoekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dek inderdaad dat het om fineer gaat. Dat is alleen geen folie, maar een heel dun laagje hout.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fineer is hout en ik denk dat het om kunststof gaat, zoals bij spaanplaat meubelpanelen, alleen dan wat mooier.
Hout of fineer is nog mooier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fineer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
JackD heeft gelijk. Fineer is een dun laagje hout, en vraagsteller zoekt kunststof folie
De folie met houtnerfstructuur of met een andere print op meubels is een print met een transparante laag erover. Dit is een industrieel proces dat niet zomaar te koop is. Hierin worden verschillende kwaliteiten onderscheiden met dito toplagen. De laatste beschermen de print. In wezen is de techniek hetzelfde als gebruikt wordt op laminaat. Het moge duidelijk zijn dat de kwaliteit van de toplaag op een 1e klas laminaat anders is dan op een eiken meubel paneel van de Gamma.
Voor thuisgebruik zou je, als je een folie wilt gebruiken, plakplastic kunnen gebruiken, hoewel dit niet de hardheid, dikte en structuur heeft die het bedoelde materiaal heeft.
Wil je serieus mooie meubels gaan maken dan kan je deze fineren met een houtfineer. Hoewel dit niet de slijtvastheid heeft van de bedoelde folie geeft het wel een veel mooier, natuurlijker, resultaat dan de folies. De techniek van fineren is daarentegen niet eenvoudig en zal heel wat uurtjes en proefstukjes gaan kosten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook diverse meubels met plakplastic bekleed, omdat ik ze bijpassend wilde maken aan de blank essen meubels die ik al had. En dat gaat heel goed! Natuurlijk is het kwetsbaarder dan echte formica, maar zolang je er geen extreme dingen mee doet is en blijft het mooi.
burgos
10 jaar geleden
Sorry maar je bekleed je meubels toch niet met plakplastic??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad, plakplastic is zóóóó jaren 70. Maar je zou eens bij mij thuis moeten kijken hoe netjes het is. Je ziet geen verschil met gekochte meubels.
De print die op het hout is ge lijmt wordt in de fabriek in de gewenste hout nerf gefotografeerd,dan worden daar grote hoeveel heden plastic folie van gemaakt dan wordt de folie op elke gewenste houtsoort geperst.
Dit gaat altijd in grote hoeveel heden omdat het maken van de folie erg duur is.
Het persen gaat op heel grote platen,en daar worden later de gewenste maten van de meubelen uit gezaagd.
Het folie is tegen wordig zo vernuftig mooi,dat je bijna geen verschil meer ziet met echt,en het is veel makkelijker in onderhoud,het verkleurd niet en het beschadigen van het meubel is te verwaarlozen.
De fabrieken waar dit soort folie gemaakt wordt zijn meestal erg groot, de apparatuur om de folie te maken loopt in de miljoenen euro,s

Toegevoegd na 4 minuten:
De kanten van het gezaagde meubel worden later met een kanten verlijmer afgewerkt
Zo worden de kanten net zo mooi als het oppervlak

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus zelf zo,n meubel maken met folie is bijna niet te doen,je krijgt de folie er nooit strak op.
En zou ook niet weten waar het te koop is.
burgos