is dit asbest?

Vandaag begonnen aan de trap in ons huis.
Onder de vloerbedekking die op de trap zat was nog een laag vinyl te vinden. Ook deze heb ik er bij twee tredes afgetrokken.
Nu wilde ik beginnen met schuren maar begon ineens enorm te denken dat er asbest in het vinyl zit. Het jaar kan ik nergens vinden.

Toegevoegd na 13 minuten:
het zijn grijze vinyl stroken (geen tegels) met een soort mozaiek erin. Ze zaten erg goed vast op het hout en toen ik ze eraf haalde bleven er een soort geel-bruine haren plakken op het hout. De stroken zijn verder flexibel en zacht. Ik kan ze wel scheuren, maar niet dubbelvouwen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K
Reddie
10 jaar geleden
Onmiddellijk bij de gemeente of verhuurder informeren VOOR je gaat schuren !!!

Antwoorden (2)

Op breukvlakken en bij beschadigingen is aan de vezelachtige structuur vaak te zien of het om een asbestverdacht materiaal gaat. Asbest is bovendien vooral na de Tweede Wereldoorlog en vóór 1993 gebruikt. Een aanwijzing of het om asbest zou kunnen gaan is daarom het tijdvak waarin het materiaal is toegepast. Ook als u weet in welke producten vaak asbest is verwerkt, kan dat helpen vast te stellen of het asbest zou kunnen zijn.Definitief uitsluitsel of het materiaal ook werkelijk asbest is kan echter alleen door onderzoek met een elektronenmicroscoop. Bovendien is dit de enige manier om vast te stellen om welke soort asbest het gaat, en of er meerdere soorten door elkaar in het materiaal zijn verwerkt.
Hier kan je het laten testen:
http://www.asbest-herkennen.nl/
10 jaar geleden
de aanstekertest:

er is de vrij eenvoudig uitvoerbare “aanstekertest“. Een scherp oog en vaste hand zijn wel noodzakelijk. Zoek een breukvlak op (dit is een plaats waar door breuk een aantal vezel(bundels) zichtbaar zijn, vb. een afgebroken rand van de plaat). Hou de nauwelijks zichtbare vezelbundels in de vlam van een aansteker. Organische vezels branden op
(vb. cellulose) of vormen smeltbolletjes (vb. kunststofvezels). Een asbestvezelbundel daarentegen zal wel opgloeien in de vlam. Als de vlam is gedoofd, blijkt de vezelbundel onaangetast te zijn. Asbest is immers onbrandbaar. Een onbrandbare vezel zal meestal asbesthoudend zijn. Het kan sporadisch echter ook een andere type anorganische vezel zijn zoals glasvezel. Andere kenmerken zoals ouderdom van het materiaal moeten dan uitsluitsel geven.

Toegevoegd na 9 minuten:
ps. Simpele test, zo weet je zeker dat iets geen asbest is.
Als je de test niet meerdere keren op dezelfde vezels kan uitvoeren is het geen asbest.