Hoe maak ik een spiegel die wordt omrand door wandtegeltjes?

Een vriend heeft de onderste helft van zijn badkamer laten betegelen met mooie kleurige wandtegels. Het ziet er nu heel vrolijk en fleurig uit.

De tegels zijn glanzend geglazuurde aardewerk tegels.

Voor zijn verjaardag wil ik voor hem een spiegel maken die is omrand met diezelfde gekleurde tegels. Ik weet dat hij dat een leuk idee vindt. De spiegel komt op een wit gestuct stuk muur, een eindje boven de betegelde onderste helft.

Hoe maak ik die spiegel zo dat hij er mooi uitziet en dat hij eenvoudig is schoon te maken (vriendlief is geen schoonmaakliefhebber en heeft een hekel aan stoffige of streperige spiegels)?

Met "er mooi uitzien" bedoel ik dat de spiegel er vanaf de zijkant mooi uitziet, dus dat de zijkant van de tegeltjes niet al te lelijk aanwezig is. En het glas moet ofwel op dezelfde hoogte liggen als de voorkant van de tegeltjes (eenvoudig schoonmaken), ofwel het glas moet verdiept liggen maar dan moet ook daar de rand van de tegeltjes er mooi uitzien.

Hoe maak ik zoiets voor hem?

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Cryofiel
10 jaar geleden
3.2K
Amadea
10 jaar geleden
Mijn eerste gedachte is een aantal tegeltjes kopen die in kleur SAMEN de combinatie van de gebruikte wandtegels vormen. Die stukgooien. En dan langs de randen van een plakspiegel op een stuk hardboard daar een leuk mozaïek van leggen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Tegeltjes hoeven we niet te kopen. Hij heeft nog over van toen de badkamer werd betegeld. Dat zijn dus exact dezelfde tegeltjes als de tegeltjes die op de muur zitten. Of je ze nu stukgooit of heel laat, in beide gevallen blijft het probleem van de rand. In ieder geval de buitenrand van de spiegel (of eigenlijk: van de tegeltjes rond de spiegel). En als de spiegel verzonken ligt ten opzichte van de tegeltjes, heb je hetzelfde probleem aan de binnenkant van de tegeltjesrand, dus aan de rand die tegen de spiegel aanzit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan je voegen.

Antwoorden (2)

De buitenrand is heel eenvoudig mooi te krijgen.

Als je de spiegel op een plank hout plakt (in het midden of, net als bij een foto in een lijstje, net iets boven het midden, moet je even kijken wat je mooier vindt).

De rand maak je van je tegels. Aan de zijkant kijkt je dan tegen een plank aan met daarop tegels. Daar zet je een latje tegenaan, in een bijpassende kleur. Het latje mag 1 mm hoger zijn dan de tegels. De hoeken verstek zagen als je het helemaal mooi wil maken.

Dan heb je een soort lijstje maar alleen tegen de zijkant, de tegels vallen daarin in de spiegel valt weer daarin.

De spiegel is dan lager dan de tegels, dat kun je met kit heel mooi strak (schuin) afwerken

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb een foto gevonden van wat ik bedoel, met rechte randen en niet onder verstek maar het geeft je mogelijk een idee.
Plaatje bij antwoord
10 jaar geleden
Zoals Summo al schrijft, kun je de spiegel het beste op een plaat lijmen. Bij voorkeur met goede montagekit op een plaat mdf of osb omdat dat niet zo snel gaat krimpen of uitzetten onder invloed van vocht. (anders kun je de tegeltjes er over een jaar of vier al af zien vallen, of in ieder geval barstjes zien verschijnen denk ik)
Behandel de plaat in ieder geval ook eerst even met een sealer, vooral de kopse kanten, of eventueel met een voorstrijkmiddel zoals Flevopol universeel.
Als je de tegeltjes er tegen aan houdt en daar een +/- 4 mm dikke laag tegellijm bij denkt, dan weet je hoe dik de uiteindelijke tegellaag ongeveer wordt, dus als je zorgt dat de spiegel net zo hoog komt te liggen dan sluit het geheel mooi aan en is het straks erg makkelijk schoon te houden. (lijm bijvoorbeeld nog een dun plaatje hardboard tussen de spiegel en de achterplaat)
Verder denk ik dat het het mooiste is als je de zijkanten ook beplakt met reepjes tegel (snijden met tegelsnijder, of slijpen met diamant schijf) en op de hoekjes een v-vormige opening tussen de tegel laag van de voorkant en die van de zijkant overlaat, die je dan afsmeert met voegmiddel (op witte stuc zou ik afhankelijk van de tegelsoort ook voor witte voeg gaan) Het eindresultaat heeft dan een soort afgevlakte randen, en dat vind ik zelf vaak wel leuk.
Maar er zijn nog wel andere oplossingen te bedenken voor de randjes: je zou ook een paar mooie strakke tegel profiel-latjes kunnen kopen, en dan de tegel laag die op de zijkant van het paneel komt overlappend verlijmen, maar dan met zo'n profiel-latje ertussen. In dat geval heb je dus eigenlijk de tegels zo geplakt dat je van voren gezien tegen de lelijke zijkantjes van de tegels die op de kopse kanten van het paneel zitten aankijkt...MAAR: daarover heen zit dan een mooi chromen / mat wit / zwart hoogglans profiel-latje...
Of als je echt goeie zin hebt en weet hoe je met een slijptol om moet gaan, dan kun je ook met een diamantschijf in een schuine hoek langs de randen van de tegels gaan die op de hoek moeten komen en ze als het ware "verstek slijpen". Ik heb het wel eens gedaan, en met een vaste hand moet het zeker lukken, maar hou er dan wel rekening mee dat de hoekjes van de spiegel iets minder goed tegen een stootje kunnen. Of zou het leuker staan wanneer je geen tegels op de zijkanten plakt maar in plaats daarvan de kopse kanten afsmeert met stuc of fix & finish? Moeilijk om te bepalen zonder de tegels gezien te hebben.
Leuk project! Heel veel succes!