Hoe sluit ik een plafondlamp met een gefixeerd kroonsteentje aan?

Ik wil een nieuwe lamp plaatsen met 3 GU10 spots.
Deze zitten aan een metalen armatuur met daarin een voor mij als relatieve leek onbekende opbouw.
3delig kroonsteentje met links en rechts een draad bruin zwart en vervolgens steekt er een beugeltje vanuit het armatuur in het middelste gaatje waar tegenover volgens de beschrijving de aardedraad hoort.
Het lijkt me niet de bedoeling om dit kroonsteentje aan de kant die nu vast zit aan de armatuur los te halen zodat het geheel los komt te hangen?
Voor de rest valt het me op dat vanaf de binnenaansluiting van een van de spotjes een aparte aarde draad weer naar het bevestigingsbeugeltje loopt welke aan het plafond geschroefd wordt.
Wat is nu de juiste manier van aarden en aansluiten.

Toegevoegd na 2 uur:
Excuses ik bedoel een blauw en bruin draadje aan het kroonsteentje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

bruin op bruin
zwart op zwart
aard (geel groen) in het midden.

Verder niks, de aarde van de spotjes loopt via het metaal van het armatuur en dat is correct. Zo is spot en armatuur geaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet de lamp op een BLAUWE en een zwarte draad aansluiten. Volgorde is niet van belang. Vraagsteller schrijft bovendien dat in beide buitenste schroefjes een zelfde bruinzwarte draad zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, schaam. (ik las bruin en zwart, i.p.v. bruin/zwart, daarna even niet over kleuren nagedacht)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie nu de toevoeging, hoef ik me iets minder te schamen: kleur op kleur
(zwart op bruin)
De zwarte en blauwe draad uit het plafond sluit je op de buitenste twee schroefjes aan, de middelste tegenover de lip kun je verbinden met een groen-gele aardedraad. Als er geen groen-gele draad aanwezig is kun je deze schroef los laten.
Wel even checken met een spanningzoeker of de spanning afgeschakeld is, bij twijfel hoofdschakelaar uitzetten. Blauw is nuldraad, zwart is schakeldraad die verbonden is met de lichtschakelaar in de kamer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is inderdaad gewenst het kroonsteentje aan de lip bevestigd te laten.

Toegevoegd na 2 uur:
De kleuren draad in de lamp zelf zijn niet echt belangrijk maar als je toch kan kiezen verbind de blauwe draad in het kroonsteentje met de blauwe draad uit het plafond en de bruine met de zwarte schakeldraad.
De kleuren in de huisinstallatie horen als volgt te zijn:

Blauw = nuldraad (geen spanning)
Bruin = fasedraad (altijd 230 V netspanning)
Zwart = schakeldraad (staat spanning op als schakelaar aan staat)
Groen/geel = aardedraad (veiligheidsaarde voor metalen apparaten)