Hoe komt het dat de lak van onze kozijnen er gewoon af te trekken is?

2 jaar geleden heb ik de kozijnen van onze woning geschilderd.
Ik heb professionele verf (lak) gebruikt op nieuw geplaatste Meranti kozijnen (welke door de leverancier in de grondverf zijn gezet)
Ik ben er zeker van dat ik de kozijnen tussen elke laag (heel) goed heb ontvet.

Op dit moment kan ik de plakkaten lak er zo af trekken. Onder deze lak komt dan Meranti hout vanaan wat erg vochtig is.

Ik snap er niks van.

Toegevoegd na 14 uur:
Alvast bedankt voor de reacties!

De situatie doet zich voor op 3 plekken.... (wel allemaal liggende delen)

De grootste schade zit aan de onderkant (drempel/liggende deel van de openslaande deuren... deze kon ik helemaal blank trekken)

Ik probeer al een aantal keer meer foto's erbij te zetten maar die komen niet in beeld.

Het kozijn is geplaatst door een aannemer.... (waar we overigens erg veel problemen mee hebben gehad....Ook het gronden is destijds door een deskundige aangehaald, waarna de aannemer het overgegrond heeft..... waarschijnlijk zonder schoon te maken en zeker te weten met een smerige kwast.... het zand zat erin geplakt) Nou... dat is een ander verhaal.
Mede door bovenstaande veraal zijn we erg zorgvuldig te werk gegaan bij het schilderen.....

Het is dubbelglas

De lak lijkt er inclusief grondverf af te gaan op dit moment.

Ik zal (nog een keer) proberen de andere foto's te plaatsen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, je kan nog zo zorgvuldig te werk gaan -al plak je er bij wijze van bladgoud op- maar als de basis / de voorbehandeling niet goed is geweest zal de verf er uiteindelijk altijd afkomen.
Enig voordeel is dat je het nu helemaal kaal hebt en het verfsysteem op een goede manier kunt reinigen, schuren en op kunt bouwen.
Nogmaals....doe het wel als het hout goed doorgedroogd is. Red je dat niet, dan reinigen, schuren, gronden (liefst twee maal) en volgend jaar definitief aanpakken.

Het beste antwoord

Zoals Compris al aangeeft is het een beetje vage constructie (het lijkt wel of er deels een kozijn in een kozijn is geplaatst)
Het ligt dan ook waarschijnlijk niet aan de verf of je voorbereiding, maar aan de (afwaterings) constructie.

De oplossing zou kunnen zijn om de overgang tussen de twee liggers met een tweecomponenten plamuur of houtrotvuller op te vullen (vlak te maken). Je kan hier eerst voor de helft een dun latje inleggen zodat je al wat rugvulling hebt en geen kilo 2comp plamuur hoeft te gebruiken. Nadien -de merantie met thinner reinigen- gronden, opnieuw schilderen met een vochtregulerend verfsysteem (beits) en -vóór de laatste verflaag- de overgangsnaad tussen de beide liggers afkitten met acrylaatkit (overschilderbaar).
Dit kan je uiteraard alleen maar doen na een periode van droog en warm weer, zodat de ondergrond eerst de kans krijgt voldoende te drogen.
Kijk ook even of er onder de kaalgekomen merantie ligger een naad is ingefreesd voor de afwatering. (het probleem kan ook aan de onderkant liggen, waardoor de verf aan de bovenzijde onthecht))
Mogelijk houd je ook na deze behandeling krimpscheuren, omdat je een aantaal materialen met een verschillende uitzetteingsgraad op elkaar laat aansluiten.
Dus...de eerste jaren je werk wel controleren op onregelmatigheden.

Wat de verf betreft zou dit eventueel nog wel kunnen:
- de leverancier heeft het kozijn niet goed ontvet (thinner) vóór het gronden
- er is een acryl grondverf gebruikt (watergedragen)
- de afschilderverf is een alkydverf (terpentine) geweest over de acryl
- er is een hoogglans verf gebruikt (afsluitend verfsysteem) bij een te vochtige ondergrond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig heb ik na een poos... Ik zie 3 maanden... Me weer bemoeid met dit probleem.... Bedankt voor de tips!

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk is dan de grondverf er niet goed opgezet, of het hout was te vochtig of niet goed voorbehandeld door bijv. goed te schuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hout is erg nat geweest en het hout is niet goed voor behandeld. Het hout is in een slechte staat..
12 jaar geleden
je moet tussen elke laag, dus ook de grondlaag, niet enkel ontvetten maar ook lichtjes opschuren
miss ligt het daaraan
miss ook een leverancier om raad vragen
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de volgende schilderbeurt je hout laten drogen, grondverf erop, opschuren (desnoods nogmaals herhalen) en vervolgens aflakken. (ontvetten en stofvrij maken weet je waarschijnlijk wel)

ik zie geen grondverf dus vraag me af of dit hout niet geimpregneerd was en dat je dit hebt verward met grondverf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien op de foto gaat het alleen maar om een "tussendorpel", de rest zit blijkbaar nog goed in de verf.

De hele constructie ziet er overigens wat merkwaardig uit. Het lijkt erop dat er continue vocht (vanuit de onderdorpel van het raam ?) onder kan komen. Er zitten ook van rare openingen in de dorpel en de aansluiting tussen beide onderdelen lijkt gekit.

Op de foto lijkt het glas enkelglas te zijn. Wordt het water aan binnen (condens) cq buitenkant (bij regen) wel goed afgevoerd ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na uitvergroting van de foto zie je dat er tussen de onderlat en de meranti tussenstijl een kitlaag o.i.d is gespoten.De mooiste oplossing zou zijn de onderlat te verwijderen en deze vervangen door een bredere die meteen op de middenstijl aansluit(zodat je die naad kwijt bent).En uiteraard de nieuwe onderlat goed afkitten met windowseal wit.En dan eerst het hele hout goed laten drogen.En daarna zoals Sjaddy schrijft te werk gaan en ook de onderkant van de tussenstijl goed in de verf zetten,daar dit nog als eens vergeten word.

Toegevoegd na 2 minuten:
Desnoods laat je bij een houtwinkel een speciale onderlat zagen.