Minimale diameter van afvoerpijp van een wasmachine?

Hallo mensen,

Ik wil mijn wasmachine op zolder (2de verdieping) plaatsen in plaats van op de originele plek (douche, 1ste verdieping). Op zolder is er een afvoerpijp van de CV-ketel waar ik hem op zich op kan aansluiten.
Ik heb wat rond gevraagd en ik hoorde dat de afvoerpijp minstens een diameter van 5 centimeter moet hebben.
De pijp vanaf zolder is iets van 3,5 a 4 cm dik.
Mijn plan viel een beetje in duigen dacht ik maar toen ging ik twijfelen toen ik zag dat de afvoer van waar de wasmachine eerst stond een diameter heeft van 4 centimeter.

Kan iemand zeggen wat het beste is om te doen. Wasmachine op de oude plek neerzetten en later een dikkere pijp van boven naar beneden aanleggen

OF

gewoon stug proberen de afvoer op de afvoerpijp aansluiten van 3,5 a 4 cm in diameter (ik kon het niet zo goed meten wat het nou precies was).

Alvast bedankt.

Groetjes,
Tachyon

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
71K

Antwoorden (6)

de diameter moet 4 cm zijn vergeet niet de juiste hoogte en zwanenhals

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorg ervoor dat de afvoerpijp minstens 65 cm verticaal langs de muur omhoog loopt, anders riskeer je dat de wasmachine tijdens het draaien leegloopt. Hang de afvoerslang in de verticale afvoerbuis. Aangezien de slang een kleinere diameter heeft dan de afvoerbuis, kan de lucht uit de afvoerbuis weg en is er geen risico op terugkerend afvoerwater.

Toegevoegd na 3 minuten:
je kan hem gewoon ansluiten op de afvoer van de ketel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik ook na het lezen van jullie reacties. Ik zal voor de zekerheid nog wat foto's maken en alles wat nauwkeuriger opmeten.
Die 4 cm zijn voldoende. Evt. Kun je grotere koppelstuk kopen alsmede een flexibele slang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dooor jou gegeven diameter voldoet! Maar..., Tachyon let wel even op 't volgende.
De afvoervoorziening van CV-installatie's (t.b.v. condens-overdruk), wordt nog wel een geleid en geloosd naar buiten op de/een dakgoot voor het hemelwater. Als dit het geval is kan daar géén wasmachineafvoer op worden aangesloten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moderne wasmachine heeft een afvoerslang van 22/27 mm. De standaard pvc afvoer is 34/40 mm.

Als de afvoerslang van je machine in de afvoerpijp op zolder past, heeft die afvoer minimaal een diam van 30 mm. Dat betekent dat de oppervlakte van de afvoerpijp 1,85 maal zo groot is dan de afvoerslang. Vermoedelijk loopt de afvoer de eerste meter verticaal naar beneden, zodat er geen opstructies zijn en het water een behoorlijke snelheid krijgt. Ik ziet dan ook helemaal geen probleem. Mocht er in de afvoer nog geen syphon zitten (wat ik niet geloof) dan is het zaak deze één meter onder de inlaat van de afvoerpijp te plaatsen, zodat het water niet meteen afgeremd wordt.

Als de afvoerpijp een inwendige diam heeft an 35 of zelfs 40 mm zoals je schrijft, dan is er zo wie zo geen probleem.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar lekker ruim. De mijne is ontzettend gaan lekken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DE afvoer van een moderne wasmachine heeft inderdaad een diameter nodig van 50 mm (standaard maten pvc afvoer 32-40-50-63 mm) omdat anders de hoeveelheid water niet snel genoeg afgevoerd kan worden,ook de hoogte tot de sifon is van belang ,is deze te laag dan bestaat de kans dat er water boven uit de afvoer terug spoelt. Bij mijn wasmachine moest ik vorig jaar in verband met een nieuwe machine de afvoer (gelukkig in de schuur )vernieuwen van 40 naar 50 mm omdat het water niet snel genoeg afgevoerd werd en de vloer blank zetten voorheen functioneerde de afvoer goed.
Omdat je de machine op zolder zet zou ik hem op voorhand vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dat is wel een ander antwoord dan ze hierboven geven. Moet je dan de gehele pijp vervangen of alleen de eerste meter bijvoorbeeld??? Ik zal vanavond of morgenavond eindelijk wat foto's maken van mijn situatie (ik heb eindelijk mijn sd-kaartje teruggevonden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de mogelijkheid hebt dan de hele pijp vervangen tot de standleiding die vermoedelijk 110 mm in doorsnee is .