Kun je geglazuurde vloertegels verven?

In het huis van mijn ouders liggen in de gang en keuken geglazuurde vloertegels in een afschuwelijke kleur gemeleerd groen. Op zich zijn ze eigenlijk wel mooi en eroverheen tegelen kan niet vanwege de deuren.
Kun je geglazuurde tegels eigenlijk verven? De een zegt van wel, de ander niet. Graag een reactie van iemand die het al wel gelukt is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (4)

Ik heb ooit vloertegels geschilderd, het blijft maar even mooi, maar beschadigd snel, doordat je erop loopt en daardoor krijg je krassen van zand en dergelijke wat je ongemerkt meeneemt van buiten, ook laat je in de keuken wel eens wat vallen, wat beschadiging aan de tegels en de verf veroorzaakt. Het blijft waarschijnlijk langer mooi als je op sokken of pantoffels door het huis loopt. Het beste is de tegels eruit hakken en nieuwe leggen, dan heb je langdurig plezier van je klus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom een min?
Ik ben het helemaal met Crea eens: je loopt zand en dergelijke mee naar binnen, de verf slijt heel snel, en dan wordt het heel snel lelijk
Ja, het kan wel, maar echt langdurig mooi zul je het niet krijgen.
Je moet de tegels eerst (machinaal) schuren om een hechtondergrond te krijgen, wij hebben toen 2 componenten kunsthars aangebracht, je kunt dit naar wens in elke kleur (laten) maken, omdat deze vloer dan spekglad kan worden hebben we fijn zilverzand toegevoegd.
Je bent dan wel je voegen kwijt.
Om dit netjes te doen zul je er veel werk van hebben en is ook niet echt goedkoop.
Zoals bovenstaande reactie al aangeeft, sloop de tegels er uit en leg nieuwe, daar heb je veel meer plezier van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Mooi wordt het nooit, beter niet doen. Heb je al overwogen om de tegels om te keren? soms is het dan opeens een mooie vloer zonder er iets aan te hoeven doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan het schilderen, maar tegels blijven idd langer mooi.
Een goede ondergrondvoorbereiding is essentieel. Heel goed ontvetten en laten drogen. Ondergond behandelen met een speciale primer voor gladde ondergronden. Afwerken met een 2k polyurethaan systeem.