kun je een muur verven met matte verflak (voor het schilderen van bv. kastjes?)

Hallo,

Wij hebben van matte verflak van Histor gekocht om deuren te verven. Wij hebben nu nog verf over en overwegen om een vlak van de muur hiermee te verven. Het gaat om matte lak op terpentine basis. Kan dit?

Het gaat om een gestucte (waarschijnlijk) houten wand in de hal van ons huis. Wij vragen ons af wat nou precies het verschil is tussen muurverf en verflak. Is er een overweging denkbaar waarom je geen verflak voor bijvoorbeeld kastjes e.d. op de muren zou doen? Bladdert dit bijvoorbeeld snel af? Hecht dit niet?

Alvast bedankt!

Groet,
Vera

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.4K

Antwoorden (2)

Dat hecht gerust wel als het over een vastzittende latex verf gesmeerd word en bladdert ook niet, geen enkel probleem.
Alleen als je ooit in de toekomst die muur weer met latex wilt behandelen zal je deze moeten aanruwen met een schuurmachine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan wel, een muur verven met lakverf pakt alleen veel duurder uit dan met latex, omdat gestucte muren zuigen, zeker als ze nieuw gestuct zijn. Je verspilt dus veel verf hierdoor. Maak de muur wel goed stofvrij voordat je hieraan begint, als je dat besluit.