Hoe sla ik een spijker in een muur?

Als ik spijkers in een bakstenen buitenmuur sla, of in een houten wand, mislukt dat vaak. Vaak sla ik de spijker krom, soms wil de spijker er zelfs niet eens in.

Ik weet dat ik de hamer aan het uiteinde moet vasthouden. Ik weet ook dat ik de spijker niet "in de muur moet duwen", maar dat ik de kop van de hamer een snelheid moet geven zodat de spijker puur door de bewegende massa van de hamer naar binnen wordt gedreven, en niet door mijn spierkracht. Zeg maar zoals je een tennisbal wegslaat, die duw je tenslotte niet maar die sla je.

Tot zover de theorie.

Ik merk dus dat spijkers vaak krom worden. Als dat gebeurt op het moment dat de spijker al een flink stuk in de muur zit is dat niet zo erg, maar vaak gebeurt het al eerder, en kan ik de kromme spijker weggooien.

Vandaag was ik spijkers in de bakstenen aan het slaan, en mijn "score" was 1 op 5. Dus elke vijfde spijker zat er in ieder geval zo ver in dat hij vast zat voordat ik hem krom sloeg; de overige vier spijkers kon ik weggooien.

Ik heb het gevoel dat het met stalen nagels beter gaat dan met draadnagels.

De spijkers die ik insla zijn 3 of 4 cm lang. Doel is ofwel planten opbinden ofwel kleine dingen ophangen.

Heb ik een andere slagtechniek nodig? Gebruik ik de verkeerde soort spijkers? Of is er een andere manier om spijkers goed in steen of hout te slaan?

Cryofiel
10 jaar geleden
76.6K
Rieneke1
10 jaar geleden
Heel herkenbaar, goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens naar betonhaakjes!
Cryofiel
10 jaar geleden
@Pelle, bedoel je die L-vormige dingen? Die heb ik wel eens geprobeerd, maar hoe sla je die dingen de muur in? Als ik op het "pootje" van de L hamer, veert de hamer terug zonder dat er veel kracht op de haak wordt overgebracht. Als ik op de "hoek" van de L hamer, sla ik noodzakelijkerwijs scheef, waardoor de haak ofwel wegspringt ofwel plat tegen de muur aan komt te liggen - hij dringt in ieder geval niet door in de muur. @AnywayNL, dat ken ik als truc om de spijker vast te houden zonder dat je bang hoeft te zijn dat je op je vingers slaat. Werkt ook prima met een combinatietang of met een kartonnetje. Het helpt wel tegen het scheefslaan, maar dat is niet mijn probleem. Mijn probleem is het kromslaan, en daar helpt deze truc niet tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie hier weinig L vorm in maar er zijn er tientallen in de betonnen muur van mijn vader geslagen: http://www.waltox.nl/index.php?item=orjan-betonhaak-b100--per-blister&action=article&aid=4132&lang=NL
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je deze bedoelde:
http://klus-info.nl/wp-content/uploads/Spijkers-5-230x300.png
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee die dingen die ik bedoel gaan maar een heel klein beetje de muur in. Ideaal volgens mij.

Het beste antwoord

Het ligt gewoon aan het soort spijker dat je gebruikt. Voor in een muur zijn er speciale geribbelde betonspijkers, maar er zijn ook slagspijkers, deze zijn vergezeld door een plug en je dient eerst een gaatje te boren.

Het zou beter zijn om in steen en beton gewoon een gaatje te boren en een plug en schroef te gebruiken. Dit zet zich veel beter vast.

Hier uitleg over verschillende soorten spijkers: http://klus-info.nl/materialen/spijkers

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil je in hardhout een spijker slaan, dan kan je dus ook eerst even met een kleinere diameter dan de spijker voorboren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Voor een houten muur zijn weer andere spijkers nodig dan een buitenmuur,je hebt hiervoor betonspijkers nodig en je moet met beleid slaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat klop. Al gebruik je spijkers voornamelijk voor een verbinding en een schroef als je er iets aan op wil hangen.
Frimu2
10 jaar geleden
Ik vind juist eerder andersom, schroef voor verbinding, termeer omdat je met een schroef de materialen naar elkaar trekt, de spijker is eigenlijk als bevestiging achterhaald, en derhave allen makkelijk voor mooie afwerking. maar verder + voor je antwoord
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik wil alleen maar wat kleine dingetjes ophangen, en ik wil planten langs de muur kunnen leiden. Ik moet dus bindtouw ergens aan vast kunnen binden. Gewoon wat spijkers in de muur hameren leek mij de beste oplossing. Ik ga toch niet een heleboel pluggen in de muur boren alleen maar om planten te kunnen geleiden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan jou het beste lijken, maar een spijker sla je niet zomaar in baksteen, daar was je zelf ook al achter. Daar komt nog bij dat je bij baksteen in de voeg zal moeten spijkeren want anders sla je de steen kapot. Een klein gaatje met een plug gaat tien keer beter en wordt veel netter. En als je bezwaren hebt om een schroef en een plug te gebruiken dan kan je alsnog even voorboren. Pluggen boor je niet in de muur, je boort eerst een gat en daarna stop je er een plug in.
Cryofiel
10 jaar geleden
Eh, ja, dat laatste wist ik natuurlijk. Ik typte mijn vorige reactie om 02:32, daarom was mijn taalgebruik wat plastisch. ;-) Ik de voeg spijkeren gaat inderdaad een stuk eenvoudiger. Maar de mortel in de voegen is vaak bros. Ik sla op sommige plekken de spijker er met gemak in, maar de spijker komt dan met hetzelfde gemak weer los. Het enige resultaat is dat ik een rond gat in de voeg heb waar een spijker met gemak losjes inpast. Ik heb ook een muur met voegen waarbij de eerste halve centimeter hard is, en zodra ik daar doorheen ben schiet de spijker er in één keer helemaal in. Dus ofwel is de mortel maar een halve centimeter dik en zit er voor de rest lucht tussen de bakstenen, ofwel is de achterste laag mortel heel zacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voeg probleem is makkelijk te verklaren. Een muur wordt gemetseld met cement, de stenen worden zo aan elkaar vastgeplakt. Nadat de hele muur klaar is worden de voegen dichtgesmeerd. In veel gevallen en dan met name de hoeken zullen achter de voeg luchtbellen zitten, daar sla je je spijker dan door, of de voeg valt er een stukje uit. Voegen van oudere huizen worden vaak broos en brokkelen af, vandaar zie je soms dat mensen hun hus opnieuw laten voegen. Ik blijf daarom bij mijn standpunt dat je in het geval van baksteen het beste even een gaatje kan boren. Of je daar dan een plug met schroef of spijker, of alleen een spijker in stopt mag je zelf beslissen. Ik heb heel wat verbouwd. in mijn leven en in de bouwmaterialenhandel gewerkt, ik kan me niet herinneren dat ik ooit een spijker in een muur heb geslagen. Ik heb wel tienduizenden schroeven verbruikt in mijn leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door een plug te gebruiken grijpt je (slag)spijker zich vast in de muur, zelfde effect als bij een schroef. Alleen een schroef kan je weer losdraaien, een slagspijker trek je niet zomaar weer los.

Andere antwoorden (4)

Wat ook kan helpen is eerst je nagel in een stuk hout te slaan. dan tegen de houden en de nagel in de muur kloppen en daarna het hout verwijderen.
Voor steen zou ik toch kiezen voor een stalen nagel, die gewoonlijk blauw van kleur zijn
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je slaat vaak spijkers krom in de muur als je de hamer op het laatste moment nog gaat corrigeren zodat je niet mis slaat.
De beweging van de hamer moet vanaf het begin goed zijn zodat hij de spijker ook recht en in dezelfde richting gaat raken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet wat de anderen er van vinden maar ik zou een boormachine pakken, gaatje boren, plug erin duwen en een flinke schroef.
Dit lijkt mij veiliger en makkelijker (en als je resultaten bezie goedkoper) dan al dat geklop met hamers en spijkers.
Nog een voordeel van schroeven is dat je deze tegenwoordig in een roestbestendige versie kan kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je meerdere spijkers in steenachtig materiaal moet slaan is boren gewoon beter; houten duveltje er in en dan de spijker erin slaan.
Maar als er echt veel spijkers geslagen moeten worden is een spijkerschieter het beste. Tegenwoordig is lijmen echt de beste optie, als er veel gespijkerd moet worden in steenachtig materiaal heb je nooit de zekerheid dat het ook echt vast zit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Spijkers voor steenachtig materiaal moeten hardstalen spijkers zijn en die zullen eerder breken dan krom gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb wel eens een Duvel besteld in een café - maar wat is een houten duvel?