Van wat voor soort hout is mijn eettafel en kan ik hier overheen verven?

Deze twee eettafels heb ik gisteren opgehaald bij een grote loods. Ik wil graag weten wat voor soort hout dit is en of ik hier zomaar overheen kan verven. Volgens mij zit er een soort lak overheen namelijk. Kan iemand mij verder helpen?

Het gaat om tafels van het merk Sediamo type Bjorn (80x80) art. nummer 692938.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Als je wil weten of een tafel is gelakt,hebben wij daar een foefje voor,
neem een mesje en schrap( op een plekje wat niet in het zicht zit)
over het oppervlak heen,krijg je velletjes, dan zit er lak op.
Haal je er niets van af dan zal er w.s was op zitten.
Is hij gelakt,dan schuren,ontvetten,en in de grond lak zetten,schuren
en overlakken,neem een sterke af lak voor de krassen en kringen,bootlak
is hier geschikt voor,is het was,dan goed ontvetten met ammoniak,schuren
gronden en aflakken.
Je kan er eerst een kleur opzetten,en dan later een blanke boot lak er over heen.
Dan heb je veel minder last van beschadigingen,in het gebruik.
Succes met de klus,

Toegevoegd na 2 minuten:
Let wel op,als het fineer is, dat je er niet doorheen schuurt,
is het massief?dan kan je aan schuren,dan maak je het beste gebruik van een schuurmachine.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let wel op,als het fineer is, dat je er niet doorheen schuurt,
is het massief?dan kan je aan schuren,dan maak je het beste gebruik van een schuurmachine.
burgos
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je het hout eerst goed schuurt kun je het beslist verven. Maar als je over de lak heen schildert hecht de verf denkelijk niet. Dus eerst schuurpapier er over Wat voor soort hout het i,s is zo niet te zeggen. Als het van Ikea komt, gezien de naam, dan is de kans groot dat het vurenhout is, prima te bewerken en te lakken. Kijk eens aan de onderkant van de tafel, misschien is het dan opeens duidelijk, zie je gelijk de oorspronkelijke situatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Achteraf bedacht, geen tafel van Ikea.
Sediamo betekent in het Italiaans: laten we gaan zitten! Toch even onder de tafel kijken. Bjorn is beer in het Scandinavisch, dat wijst denkelijk op de kleur bruin en nu niet op de bekende meubelfabrikant..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over uitgeharde polyurethaanlak kun je niet verven, het houdt botweg niet.
Schuren dient ervoor om de ondergrond door talloze krasjes een VEEL groter contactoppervlak te geven waardoor de hechtende bestanddelen in de nieuwe verf meer grip krijgen.
Op bovengenoemde en enkele andere uitzonderingen na hechten verven -zeker na schuren met fijn schuurpapier heel goed. Denk er wel om dat sommige verfcombinaties elkaar niet verdragen en een krakele -effect geven, de combinatie alkyd /acryl is zo een combinatie en mede daaromgeeft autto-spuitlak dit lelijke effect met de professionele autolaklaag ( epoxylak) met spuitbussen autolak (acryl)
Veel houtwerk is gelakt met alkyd achtige verf en dit reageert onaangenaam met acrylverf Kaal hout wat van nature geen olie bevat is goed te verven met vrijwel alle verfsoorten.
Het licht opschuren met "open" schuurpapier zorgt voor een goede hechting.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het kan zijn dat de tafel van gefineerd hout/spaanplaat is en als je pech hebt, is de toplaag houtprint in kunststof (dit is met een loep goed te zien aan de print puntjes.
Dit materiaal is eigelijk niet goed te lakken, weinig verven houden zich daarop vast en de ondergrond is erg hard.
Schuren en verven zullen dan op een frustrerende ervaring uitdraaien.
Mocht het geloogd hout zijn dan moet deze laag er eerst afgehaald worden, zit er tevens was op dan moet ook ontvet worden met oa. wasbenzine.
Doe dit vooral buiten en laat de tafel goed uitdampen.
Het zal evenzogoed een lastige klus worden om een goed resultaat te krijgen.
Het zou me niet verbazen als het tafelblad houtprint is, kunststof dus.
Ik zou er dan niet aan beginnen met verf ed wat anders van te maken, kijk dan liever of er een tafel is van echt hout welke niet geolied, gewaxt of geloogd is, dat spaart je al gauw 20 Euro aan extra materiaal uit (goede verf is kostbaar).
Veel succes.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aan de golving in het tafelblad te zien lijkt het me gefineerd hout toe welke mogelijk met was/loog behandeld is.
Mogelijk verraadt de onderkant van het tafelblad wat voor materiaal het betreft. Ik vermoed dat verven sterk af te raden is.

Toegevoegd na 5 uur:
Met "open"schuurpapier bedoel ik schuurpapier met weinig (fijne) korrels zodat deze niet dichtslaat.
De te kiezen grondverf soort hangt volledig af van welk materiaal het bovenblad en poten van de tafel zijn en welke bewerkingen deze gehad hebben.
Is het (geconserveerd ) hout dan is ontvetten het eerste wat gedaan moet worden tot alle was etc. weg is.