Door de temperatuur van mijn warmwater te verlagen in mn combiketel, krijg ik dan n hogere druk uit mn leiding? Heb koud hogere druk dan warm water.

Warmwaterdruk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Als de druk in uw CV-leidingen bij 20°C bv 1bar is zal die oplopen als de temperatuur ophoog gaat.
De druk in uw sanitair warm water hangt alleen af van de toevoerdruk van dde buitenleidingen.
Tenminste als ik uw vraag goed begrijp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee want je zult meer warm water moeten toevoegen om te douchen. Neem aan dat je niet kouder wilt douchen.

4 opties
Doorstroombegrenzer uit je douchekop halen
Doorstroombegrenzer in je ketel laten reinigen en opnieuw afstellen
Nieuwe ketel met pomp (nefit heeft aquapower)
Nieuwe ketel met hoger vermogen
paulus811
10 jaar geleden
Om het water te verwarmen naar de gewenste temperatuur wordt de doorstroomsnelheid in de ketel begrensd, dit om te zorgen dat je met een zo laag mogelijk gasverbruik toch een bepaald aantal liters per minuut verwarmt water krijgt.

Hierdoor is de druk op de warmwaterleiding nagenoeg altijd lager dan op de koudwaterleiding.

Enkel in het buitengebied waar men aan het eind van een leiding bevind is het mogelijk dat de druk van beide gelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de watertemperatuur van warm water moet minimaal 65 graden zijn om legionella te voorkomen dus de temperatuur verlagen is geen goed plan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het al kan bij jouw specifieke ketel (misschien bij heel oude ketel) dan is dit het juiste antwoord.
De temperatuur is juist omhoog gegaan de laatste jaren naar die 65 graden ivm Legionella.
Ga dus niet knoeien en laat anderen dat ook niet doen!!!
Door die hogere temperatuur heb je wel eerder problemen met kalk, maar liever dat, dan een legionella-pneumonie.
De maximale hoeveelheid water wordt bepaald door de doorstroomregelaar. De maximale hoeveelheid warm water krijg je dus door de temperatuur zo hoog mogelijk te kiezen. Hoe veel warm water je krijgt wordt bepaald door het vermogen van de ketel. Waterdruk speelt daarbij geen rol. Krijg je te weinig warm water, dan moet je een zwaardere ketel kopen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Of een indirect gestookte boiler plaatsen.