hoe maak ik een mal van een tuinbeeld o.i.d., zonder het dure vloeibare rubber te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De enige manier is dan de basis voor de cire perdue manier. Maar daar moet je veel technieken voor beheersen. Eerst het beeld bedekken met een laag was, dan helemaal insmeren met een klei. Drogen, bakken, lospellen en dan vervolgens heb je de mal. Bij de cire perdue manier gaat het dan nog door met vullen van de mal met was en daarna gieten met brons, maar dat zal je bedoeling niet zijn neem ik aan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een hele goedkope manier is het bedekken met papier machée waarbij je wel naden moet vrijhouden om de gedroogde vorm af te kunnen nemen. Het proberen waard en dan kost het je alleen de lijm en de oude kranten. Probeer het eerst eens uit op een oude tuinkabouter!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan door een gipsen mal te maken.
Het probleem daarbij is, dat de mal lossend moet zijn, wat betekend, dat er over alle uitstulpingen naden in de mal gemaakt moeten worden. Dat verhaal is te lang voor een antwoord.