ik ben n ding tegengekomen waarvan ik dacht dat het een verfmixer/betonmixer was, wie weet wat dit is?

Ik heb sinds kort een pandje waar ooit een oude ververij heeft gezeten vanaf 1880. nu staan er hier en daar nog wat van die spullen(inmiddels is t antiek) maar nu ben ik n ding tegengekomen waarvan ik dacht dat het een verfmixer/betonmixer was, geen resultaten kunnen vinden, hij is van de EMF Dordt maar die bestaat al niet meer sinds 1977 dus dat word nogal lastig om te achterhalen. kan iemand mij vertellen wat dit ding zou kunnen zijn?? en uit welk jaar die ongeveer n beetje komt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Het is inderdaad een verfmenger.
Kijk maar naar de mengkop, deze is voor relatief dun vloeistof, dus geen beton ;-)
Aan de steker te zien denk ik dat deze van de jaren vijftig of zestig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een menger voor pleisterwerk welke men in de bouwnijverheid gebruikte.
De werd speciaal gebruikt om klonter vorming tegen te gaan en fijn te malen/mixen.
Die stekker is een 3-fasige gebruikt in de jaren '60 tot de CE-stekkers verplicht werden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mogelijks werd het ook gebruikt voor verf te mengen omdat het typisch zeer fijn kan mengen/mixen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt er nog niet op, kijk eens naar de mengschijf, die is niet geschikt voor pleisterwerk te mengen.Ook in de jaren zeventig zijn die stekkers nog volop gebruikt in Nederland, dus dat is ook weer maar een gok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet gokken want ik heb vanaf '62 in de bouwsector gewerkt als onderhoudsman en die dingen meermaals tegen gekomen.
Het is wel juist dat die stekkers tot in de '70er jaren gebruikt werden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mengijzers voor stucwerk en beton zijn nog nimmer van een kunststof geweest en zijn nog steeds niet van kunststof, kunststof is niet stevig genoeg en ook niet bestand tegen de werkwijze van bouwvakkers.
Aan de bouw van de motor te zien zijn het motoren die eind jaren 50, begin 60 gebouwd zijn, het zijn industriële krachtstroom motoren met een laag vermogen.

De as met de verfmenger er aan is iets uit de jaren 70 / 80.

Deze motoren waren onverslijtbaar en zeer geschikt voor gebruik bij brandbare vloeistoffen.