Wat te doen met de loshangende aardedraad bij aansluiten lamp?

Ik heb de blauwe en bruine draad netjes aangesloten op een kroonsteentje maar is het gevaarlijk om de aardedraad gestript er los bij te laten hangen of is het beter of hier ook een kroonsteentje op aan te sluiten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
135K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vorige keer dat ik dat deed ging de hoofdschakelaar uit..Oeps.

Het beste antwoord

Je kan de aardedraad afdoppen met een kroonsteentje of met een stukje isolatietape.

Je kan ook het gestripte stukje draad afknippen en de draad weg buigen of vastzetten met een stukje tape.
Zolang je er maar voor zorgt dat de aardedraad niet in contact kan komen met de bruine draad is het goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, hier ben ik ontzettend goed mee geholpen!

Andere antwoorden (4)

Deze kun je het beste aansluitenop een kroonsteentje. Als hij van de lamp komt maakt dit niks uit. Komt hij van de voeding dan moet je zorgen dat hij nergens contact meemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het veiliger is om de aarde gestript los te laten hangen.
Als die in contact kan komen met de stroomdraden dan dat klopt er iets niet en dan kunnen ze beter contact maken met de aarde dan met iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou de aardedraad in ieder geval niet 'los' laten hangen. Netjes opwikkelen en tegen de verdeeldoos plakken met een stukje tape lijkt me de klus beter af maken.
Ik het wel eens met Jackd, dat, als de aardedraad ergens tegen aan kan komen er iets fout is.

Ik heb zelf bij metalen lampen de aardedraad aan de behuizing bevestigd. Dat is namelijk het eigenlijke gebruik van de aardedraad. Er voor zorgen dat er nooit stroom (spanning) op geleidende behuizingen kan komen te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft een aarde draad over op uw lamp.
Nu is de eerste vraag;
Is het een metalen lamp of een kunststof?
Is het een kunststof lamp dan heeft de aarde draad geen functie t.o.v. uw lamp en kan u het beste de aarde draad 'veilig' afwerken met een kroonsteentje of isolatietape.

Is u lamp wel van metaal dan is het verstandig om de aarde draad toch aan te sluiten op (metalen) behuizing van de lamp. Vaak zit hier een schroefje of boutje op gemonteerd. Nu zal bij stroom op de buitenmantel van de lamp, zich direct afvloeien naar de aarde (weg van de minste weerstand) waardoor u niet onder (voelbare) stroom komt te staan.

Heeft u aansluiting geen aarde?
Dan hoeft u deze ook niet op de lamp aan te sluiten. De lamp werkt op Fase en Nul draad. De aarde is alleen een extra beveiliging.