Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ontstop ik mijn gootsteen?

Mijn gootsteen is al een tijdje ontstopt ik heb al geprobeerd het een paar keer met wat soda weer goed te krijgen maar het heeft nog steeds niet geholpen. Schijnbaar zit hij dus goed verstopt. Is er nog iets dat ik zelf kan doen of moet ik een loodgieter laten komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Na het (soms tevergeefs) proberen met kokend water en daarna met hele gevaarlijke chemische ontstoppers, is het me eigenlijk altijd wel gelukt met een ontstoppingsspiraal. Dat is een hele lange metalen veer met een handvat aan het uiteinde. Priegel hem je afvoer in en dan al die meters erin draaien.
Kost een paar tientjes, maar goedkoper dan een loodgieter.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, lampje is weer terug! Ben het helemaal met je eens. Voor het milieu is het wel beter om de volgorde aan te houden: 1. Kokend water met zeep of soda
2. Openen zwanenhals
3. Ontstoppingsveer
4. Chemische ontstopper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gaat bij mij een lichtje branden, oh nee het is de antwoordman, dit staat je nog steeds het beste en met zo'n ontstopingsspiraal heb je deze problemen meestal zo opgelost +1
AWM
14 jaar geleden
Klopt Ed!

Andere antwoorden (10)

Je kunt eerst eens kijken of je de sifon (lees zwanehals) open kunt maken aan de onderkant en of de verstopping daar zit.
Is die open dan kun je daar je ontstoppings veer indoen en hopen dat je het open krijgt.

Echter in de praktijk valt dat vaak niet mee, want zodra je een haakse bocht in het riool tegen komt kun je vaak al niet verder met die veer.

Een tweede mogelijkheid is wel een braspartij maar vaak wel effectief, een hogedrukspuit met een ontstoppingsnippel.

Mocht dat niet lukken dan ben je toch echt genoodzaakt de loodgieter te bellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Caustic soda helpt heel goed, zet wel een beschermende bril op, in het verleden heb ik het ook al eens gedaan met een bacterie cultuur, deze kun je kopen, het nadeel is wel dat het minstens 24 uur duurt voordat deze hun werk gedaan hebben. is echter wel milieu vriendelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik in mijn beschrijving al heb verteld al meerdere keren gedaan. Is nog steeds zo ontstopt als de pest ;-)
met ontstopper
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou misschien eens het sifon kunnen losmaken. Dan zie je gelijk waar de verstopping zit. En wanneer je de sifon hebt schoongemaakt. Dan is de verstopping ook gelijk verholpen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem gisteren. Ik heb een ontstoppingsveer gekocht, want ik dacht kan ik ook in de toekomst gebruiken. En het is gelukt, een zeer hardnekkige ontstopping opgelost.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt raar misschien maar mijn mannetje is installatiemonteur en die gebruikt vaak gewone cola!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb van veel eigenschappen van cola gehoord maar het oplossen van verstoppingen is nieuw voor mij :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je nagaan wat een rotzooi er in cola zit!
Je kunt vloeibare ontstopper van Muscle (500 ml oranje fles) proberen. Heb ik goede ervaring mee.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet ook de plopper niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met de plopper verhelp je de meeste verstoppingen eenvoudig, snel en milieuvriendelijk
een veer wil nogal eens de pijpen ( mechanisch) beschadigen.
zoals BERKIE , met hoge drukspuit na de zwanenhals.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt al heel wat adviezen gehad. Vloeibareontstopperis het beste. Laat het zo lang mogelijk inwerken.
Mijn advies is als de afvoer ontstopt is om met regelmaat een scheutje vloeibareontstopper in de afvoer te gooien.

Zoiets van: voor het slapen gaan 1 kopje ontstopper in de afvoer doen! (1 x per maand)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding