kan je met muurverf over een deur waar grondverf op terpetine basis zit of moet je eerst afschuren en dan lak erop doen?

hebben gisteren onze gekleure muur geverd, grafietkleur van de gamma (merk: kleur id). nu hebben we de muur helemaal af, alleen bleek de pot voor de deur op waterbasis te zijn, terwijl over de deur een witte grondverf op terpetine basis zit. nu heel erg balen dus, en deze pot hebben ze voor de deur niet op terpetine basis. nu vroeg ik me af, hoe kunnen we dit het beste oplossen? kan je met de muurverf ook eventueel die deur doen of moet je die deur goed of dunnetjes bij schuren en dat die dan die waterbasis verf wel pakt voor de deur? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Als je met de pot verf op waterbasis een acrylverf bedoeld (anders dan de muurverf), dan kan dit gewoon over de terpentineverdunbare verf.
Wel eerst de deur ontvetten met ammoniak of een rinser, opschuren voor de hechting en vervolgens de deur 2 x rollen met een mohairroller voor acrylverf.
Zet de verf vol op, overlap als het ware dakpansgewijs en werk vlot door.
Acrylverf over terpentineverf is nooit een probleem, andersom kan het hechtingsproblemen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat het om een houten deur gaat?

Daar doe je geen muurverf op,maar gewoon lakken met gewone verf op terpentinebasis,je kunt mat of glans kiezen.
Ik ben bang dat als je er gewone muurverf op doet,het snel los laat en het is ook nog eens niet mooi om te zien.

Ik denk dat ze heus wel een verfkleur hebben die overeenkomt met je muurverf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt een antwoord op de vraag,
maar ook niet correct, hout kan prima op waterbasis geverfd worden.
Zeker binnen, daar hoor je geen terpentinebasis te gebruiken. Het gaat om een aparte pot voor de deur, dat zal vast wel de juiste soort verf zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verf op waterbasis op een deur die op terpentinebasis is gedaan? En dat er binnen geen verf wordt gebruikt op terpentinebasis is ook niet waar,dit wordt nog volop gedaan. Je gaat toch geen muurverf voor je deur gebruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees het antwoord van sjaddie maar en kijk bij zijn expertises. Klopt dat het gedaan wordt, maar het zou niet gedaan moeten worden. O.a. ongezond, maar het vergeelt ook sneller. In de hoofdvraag gaat het inderdaad over muurverf, in de uitleg over een aparte pot voor de deur.
Dat is inderdaad raar, je kan gelijk hebben, mijn gok is dat de gamma wel de goeie verf heeft geleverd, maar daar moet de vraagsteller maar wat over zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik,ik zie een emmer latex voor me want dat is voor mij muurverf en daarom vond ik het vreemd dat zoiets op een deur geverfd wordt.