hoe krijg ik een beukenhouten en betegeld aanrecht van Ikea terug recht?

Ik heb een beukenhouten aanrecht van Ikea. Om het wat beter bestand te maken tegen vocht, heb ik het eerst behandeld met een vochtwerend product, daarop een vochtwerende doek gekleefd en dan pas mozaiëk.
Tot mijn grote verwondering komt het midden van het aanrecht nu naar boven langs één kant. Waardoor het aanrecht dus vooraan en achteraan afhelt en de tegels uiteraard loskomen.
Ik weet nog van toen ik het aanrecht installeerde, dat het beukenhout heel erg hard was. je kon er heel moeilijk in zagen en boren...
Nu vraag ik me af wat ik kan doen. Hoe krijg ik het aanrecht terug recht?

Toegevoegd na 7 uur:
als ik het wschl. niet meer recht krijg hoor ik het ook graag...

11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er bang voor dat het niet meer recht te krijgen is. Ervaring: een houten krukje van 50 jaar oud. Dan denk je dat dat hout toch wel uitgewerkt zal zijn. Nooit problemen met dat krukje.
Tot ik het ging mozaieken. Het voegsel bleef maar werken. Het hout trok dus nog wel, onder invloed van de mozaiek en voegsel etc. Misschien heeft het tijd nodig?
Zware dingen er op leggen? Maar ik hoop voor jou dat iemand een beter antwoord heeft.
burgos
11 jaar geleden
Op mijn onderstaande advies is succes verzekerd.
liveisgreat
11 jaar geleden
ja, dat mozaïeken geeft idd een ongewenst neveneffect, ik ga helemaal voor burgos' advies.
liveisgreat
11 jaar geleden
trouwens mompoyoko, je hebt speciaal middel voor voegsel bij tegelen op hout. hebben ze in de Gamma. Het maakt de voegen ietwat elastisch....

Het beste antwoord

De enige manier om het blad weer recht te krijgen is alleen mogenlijk als je het blad er af kan halen.
Zo ja,zet aan de onderkant flinke hart houten balkjes (kijk waar je ze zet)lijm de balkjes,en zet ze vast met schroeven,zet er zo veel balkjes op,zo dat je gelijk kan zien dat je blad weer recht is.
Let wel op bij het monteren dat je bij het terug plaatsen van het blad, je geen last heb van de gemonteerde balkjes.ik bedoel ,dat je het blad weer goed kan terug plaatsen.
Deze methoden gebruiken wij, om massieve deuren in kasten weer recht te krijgen.
Dus het belangrijkste is? kan het blad er af? .
Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moeten wel massieve houten balkjes zijn.
Vraag bij de dh zaak.
burgos
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Wil je meer informatie? stuur een bericht,wij hebben een meubel zaak, dus zijn van alle markten thuis.
liveisgreat
11 jaar geleden
super goede idee burgos!!! en ja het blad kan eraf hoor. niet zo makkelijk, maar het moet lukken, het is er immers gewoon aan vast geschroefd.
ik vermoed dat het krom trekken komt doordat langs onder een vochtige sfeer is (in de kast waar bv. de schoteldoek te drogen hangt) en deze langs boven niet meer weg kan door de tegels en de waterdichte coating)
ik vraag me wel af welke afmetingen die balkjes moeten zijn , bv. 5 x 5 cm of meer/minder? Splitsen die niet als je erin boort/schroeft?
En gaan deze dan door het vocht mettertijd ook niet krom trekken? Misschien moet ik sowieso een coating aanbrengen aan de onderkant nu....
burgos
11 jaar geleden
De balken moeten zo lang mogenlijk zijn,en behoorlijk breed smeer ze in met houtlijm.en schroef ze vast,dan zie je blad recht trekken,
En het aantal balken wat je er opschroeft haalt niet uit je ziet er toch niks van.
Is je blad recht getrokken,dan hoef je niet meer bang te zijn dat het weer krom trekt.
Boor eerst een gat in de balk dan kan de schroef er makkelijk door heen,en geloof mij dit lukt echt.
Wij krijgen massieve eiken deuren ook recht.
liveisgreat
11 jaar geleden
het is gelukt, bedankt voor je tip. was wel een hele karwei!

Andere antwoorden (1)

Het blad is kromgetrokken doordat en van één kant (de onderkant) vocht in kon trekken.
Deze had je eerst moeten isoleren met bijvoorbeeld een laklaag.
Nu weer recht krijgen gaat je niet meer lukken.
Ook niet met balkjes, schroeven en lijmen.
De trekkracht van schroeven is nooit groot genoeg.
Zeker niet bij een 4 cm dik massief beuken blad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
oeps, je méént het? dat is wel heel sneu, er ligt dure mozaiek op...