Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit ik 4 gloeilampen aan op een schakelaar?

4 fittingen met gloeilampen zou ik graag op een draad uit het plafond willen aansluiten die gekoppeld is aan een schakelaar 1 . De gloeilampen/spaarlampen zijn 7 watt per stuk. Hieronder heb ik een schema gemaakt, ik zou graag willen weten of het zo mogelijk is. Of dit op een andere manier veiliger is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
934

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

U heeft dat perfect getekend, op die manier liggen alle 4 de lampen parallel en krijgen dus elk 230 Volt.
U kan natuurlijk ook vanaf elke lamphouder een draad naar de kroonsteen brengen en alle blauwe samenleggen aan één kant en alle zwarte aan de andere kant.
Dan heeft u wel een kroonsteen van 6 mm² nodig.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik heb een schemaatje gemaakt om het u een beetje duidelijker te maken,.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen jammer dat de lampen ALTIJD branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
??? Ruben schrijft toch dat "die gekoppeld is aan een schakelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik heb alleen het schema en de BRUINE draad gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit meerdere draden aan 1 kant van een kroonsteen doen, dus per schroefje 1 draad.
Gebruik hiervoor klem lasdoppen, zowel geschikt voor soepel als massief:
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/montage/kroonstenen/articledetail/220060012/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer goede oplossing maar ik ben niet akkoord dat dit ook voor multi brain (soepele) draad is, het kan wel maar dan moet u die eerst vertinnen zodat die gemakkelijk in de lasdop kan geklemd worden.
Anders riskeert u dat de draadjes niet volledig in de dop zitten en kortsluiting kunnen veroorzaken.
Als u vaste draad gebruikt kan u voor verlichting 1,5 mm² gebruiken.
Dit is ook de reden waarom ik reeds voorgesteld heb om elke lamphouder apart aan te sluiten aan het centrale punt.

Andere antwoorden (2)

Theoretisch is je schema goed.
Ik zou geen installatiedraad gebruiken (VD 2,5 mm2) omdat je twee van deze dikke koperdraden meestal niet bij elkaar kunt proppen in de fitting onder het zelfde schroefje. Pas goed op dat deze spaghetti van draden geen kortsluiting kan geven.
Je oplossing verdient geen schoonheidsprijs en kan bij niet zorgvuldig aansluiten brandgevaarlijk zijn. Ik weet ook niet hoeveel ruimte tussen de lampen zit en hoe de fitting er uit ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de gebruiker bij de lamp kan en er ook sprake is van metaal, dan is een laagspanning oplossing misschien een alternatief? Je kunt dan een 12v trafo van 50w met 4 halogeen lampjes gebruiken. De trafo kan ws wel in het kapje worden verwerkt zodat deze niet zichtbaar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding