ik heb hier een bout ligen met een diameter van 20mm welke maat is dit?

dus welke M maat is dit? dus zeg maar m15 of zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

je kunt zo niet zeggen dat dit M20 is, er is namelijk ook fijn metrisch draad
als de spoed (afstand dat de bout verplaatst als hij 1 keer rond is geweest (je kunt ook afstand tussen 2 draden in meten)) 2,5mm is dan is het normaal M20 schroefdraad
is de spoed bijvoorbeeld 1,5mm dan is het M20x1,5

als ik weet hoe ik een bestand hier bij in kan voegen, dan kan ik een tabel invoegen die ik van school heb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb een spoed van 1.0 dus die redelijk speciaal,
Je kan als je een reactie plaats voor een bijlage of foto toevoegen kiezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is wel heel raar, een spoed van 1 mm is haast niks voor een Metrisch 20 mm bout mag ik een foto van de bout zien? kan namelijk zijn dat het niet metrisch draad is maar een andere soort bijvoorbeeld gas draad heb net even opgezocht wat voor gas draad het zou kunnen zijn:
G1/2 heeft een buiten diameter van haast 21 mm, ik weet niet hoe je de bout hebt gemeten maar kan zijn dat je er 1 mm naast zat

Andere antwoorden (1)

Op wikipedia staat dit over schroefdraden.

De zgn. 'metrische' schroefdraad wordt tegenwoordig het meest gebruikt. De maten zijn afgeleid van de millimeter. De aanduidingen van metrische schroefdraad beginnen met de hoofdletter M en zijn vastgelegd door de International Organization for Standardization (ISO).

Ik denk dat 20mm dus gewoon M20 is.