Waarvoor dient het gedeelte aan de onderkant van de spoelbak?

Zie foto rood omcirkeld.
Kan ik deze gewoon weghalen (ivm passen spoelbak in de tussenruimte aanrechtblad) en dan een einddop op het schroefgedeelte erop schroeven?

P.S. het gaat dus niet om de afvoer in het midden, maar om het linker omcirkelde gedeelte.

Picture for question
3 jaar geleden
4.6K
Inekez1
3 jaar geleden
Ik zou de overloop niet weghalen. Elke keer als je de kraan gebruikt (handen wassen, iets omspoelen, spoelbak schoonmaken) komen er wel spetters water in het gat van de overloop. Als dat water elke keer in je keukenkastje komt, kun je over een jaar een nieuwe keuken plaatsen. Haal je het toch weg, dan moet je niet alleen de aansluiting bij de afvoer onder de bak goed afdichten (dop met rubber ring, niet alleen met een dop!) maar ook het gat bovenaan in de spoelbak. Dat zul je dan met een plaatje moeten dichtlijmen en afkitten denk ik. Niet echt handig om te doen en zeker niet handig met schoonmaken van de spoelbak eens in de zoveel tijd. Nu zit er een vaste aansluiting aan de overloop. Er bestaan ook flexibele, met een stukje buigbare dunne buis. Dan hou je je overloop en past het wellicht toch in je kastje. Even kijken in de bouwmarkt, kost nog geen tientje. Wel opletten dat je de versie voor keukenspoelbak neemt, anders past de aansluiting bovenaan niet op je bak.

Antwoorden (2)

Dat is de afvoer van de overloop. Of deze weg kan hangt af van de wasbak: heeft de wasbak aan de bovenrand nog een overstort/overloop.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wastafel#/media/Bestand:Waschbecken_IMG_6416.JPG
(op de foto het gat onder de kraan)
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Hoezo aan de bovenrand nog een overloop? Dit is toch de overloop aan de bovenrand? En als een bak 2 overlopen heeft, dan zitten die denk ik op hetzelfde afvoersetje aangesloten. Haal je die weg, dan loopt het water van beide overlopen in je kastje.
Utrecht
3 jaar geleden
Het leek er niet op dat het de vraagsteller duidelijk was dat deze wasbak een overloop heeft. (niet alle wasbakken hebben dat aan de afvoer te zien, deze wel).
Dus mijn opmerking "nog een overloop" slaat op het hebben van een overloop naast de uitvoer onder, niet dat er 2 overlopen zouden zijn.
In principe kan dit, maar het is de overloop leiding van van de bak.
Bij over vullen van de spoelbak gaat het teveel aan water door deze leiding naar het riool.

Zou je deze leiding verwijderen dan loopt het teveel aan water het aanrechtkasje in.
De opening zou je ook kunnen afblinden maar dan loopt het teveel aan water over het aanrecht de keuken in. Alhoewel de kans dat dit gebeurd vrij klein is.
Ik schat dit in, op een keer in de vijf jaar.
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Niet alleen bij het te vol laten lopen van de bak, ook bij handen wassen, bak schoonmaken en dingen omspoelen zal er water tegen de achterkant van de bak spetteren en in het gat van de overloop komen. Alleen weghalen als je beide aansluitingen goed waterdicht kunt afdoppen!