Van oudsher is een spijker gemaakt van smeedijzer, of van een ander metaal dat door de smid handmatig tot (vierkante) spijker werd geslagen. Tegenwoordig wordt het woord spijker vaak gebruikt voor nagels. Nagels zijn draadnagels. Dat zijn spijkervormige (maar met ronde schacht) dingen die geknipt worden uit een lange metaaldraad. De punt ontstaat tijdens het knippen (bijtelpunt), of wordt nadien nog bijgewerkt met 2 extra vlakken (diamantpunt). De kop wordt machinaal uit de draad geperst.

Vroeger waren spijkers en nagels echt 2 heel verschillende dingen, duur versus goedkoop en in eerste instantie ook stevig versus minder stevig. Tegenwoordig worden ook grote stevige nagels machinaal gemaakt uit draad. Veel mensen gebruiken voor elk soort nagel het woord spijker, anderen zeggen spijker tegen alle grote stevige nagels en nagel voor alle kleinere, vaak koploze nagels.

Zowel in spijkers en nagels bestaan zoveel verschillende soorten, dat het in de praktijk niet uitmaakt welk woord je gebruikt om duidelijk te maken welk type en model je bedoelt, want daar heb je sowieso een toelichting in maat, materiaal en/of functie voor nodig.
Inekez1
7 maanden geleden