Wat is goed en goedkoop geluidsisolatiemateriaal?

Ik wil graag mijn kamer op een goedkope manier isoleren zodat mijn buren het minste last hebben van mijn muziek. Welke materialen kan ik hier het best voor gebruiken en waar kan ik die (goedkoop) kopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Piepschuim is goedkoop, heeft een slechte geluid doorlaatbaarheid en isoleert dus goed. Verder kan je je speakers op kussentjes zetten, dit zorgt dat de bas minder door dreunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goedkoop is om heel de wand te beplakken met eierdozen.

Maar als het om echt goede isolatie gaat zal je toch een muur voor de bestaande muur moeten optrekken en dit aan beide kanten bekleden met glas- of steenwol of ander spul.
Bij ons staat er een container met afvalhout bij de bouwmarkt. Daar kan je heel goed spul in vinden.
De beste manier is dus om een extra wandje van houten latten te maken voor die muur en dat te bekleden met steenwol of piepschuim of eierdozen, of geluidsabsorberende plaat (van de Gamma bijv. )

http://www.gamma.com/assortiment/bouwmaterialen/isolatiemateriaal/geluidsabsorberende-plaat/

Gewoon heel ouderwets van die hele dikke fluwelen gordijnen voor de muur hangen, kan ook al een stuk helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eierdozen doen niks.
Staan wel leuk. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook die Gamma (zachte eierdoos :)) spul doet niet veel.
Dan zou het dit
http://www.gamma.com/assortiment/bouwmaterialen/isolatiemateriaal/gamma-isofix/
moeten zijn. (Maar wel weer veel duurder.)
En neem Steen wol en geen glaswol. (Laatste is een warmte isolator)
Voor een goede geluidsisolatie tussen twee vertrekken is er maar een manier, en dat is een metalstud wand, opgebouwd uit stalen u en c profielen waartussen je isolatie materiaal van steenwol plaatst gelijk aan de dikte van de c profielen,daarna schroef je er een gipsplaat van 12.5 mm dik met afgeschuinde kanten tegenaan waardoor je deze voorzetwand naadloos kunt afwerken. Wel zorgen dat je tussen de muren plafond en vloer foamband gebruikt en tussen de achterwand en isolatie een luchtspouw van minimaal 2 cm hanteert. Als je de wand volgens dit schema opbouwt dan reduceer je het geluid met ca 45 db. Succes.
Een betere bouwmarkt zoals Hornbach verkoopt deze materialen.