hoeveel mm moet de electrakabel zijn?

op 180 meter afstand van de meterkast heb ik 36 Ampere stroom nodig.
Welke dikte grondkabel is geschikt?
ik zit te dubben tussen 4x6mm2 of 4x10mm2.

is dit uit te rekenen? ik ga de kabel ingraven op 60 cm diepte.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Daarvoor heb je de NEN1010 nodig.
In tabel 53Y vinden we de maximale leidinglengte voor kabels beveiligd tegen kortsluiting. Voor 6 mm2 vinden we bij 40 Ampere zekering een maximale leidinglengte van 117 meter. Voor 10mm2 is dat 197 meter.
Tabel 53Z geeft bij 10 mm2 max 117 meter voor beveiliging tegen aardsluiting. Dit is niet genoeg.
Je zult bij 180 meter 36 Ampere:
- 10 mm2 moeten gebruiken bij gebruik met beveiliging tegen kortsluiting
- 16 mm2 bij gebruik met beveiliging tegen aardsluiting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maximaal toelaatbare stroomsterkte bij 6 mm²,
veilig te gebruiken tot 32 A met smeltveiligheden of 40 A met automaten.
Dus jij zit op het randje en kan je voor de veiligheid beter 10 mm² nemen