Kan iemand mij aan een schema voor een driewegschakelaar helpen?

Hallo,

Omdat wij met een verbouwing bezig zijn in de bijkeuken, wordt er een lamp, aan het plafond, ingebouwd met 3 schakelaars, zodat je de lamp met 3 verschillende lichtknopjes aan en uit kunt doen. Nu hebben wij wel zo'n driewegschakelaar in huis, die men hier voor gebruikt, maar niet meer een verpakking waar zo'n schemaatje op de achterkant staat hoe zo'n driewegschakelaar is aangesloten. Kan iemand zo'n schemaatje toesturen? Dat zou namelijk hartstikke fijn zijn. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Spuntje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat je hier nog iets aan hebt http://www.gamma.com/doe-het-zelf/elektrische-schakelingen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maar ik heb echt een schemaatje nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh wacht even, ik zag alleen wat tekst staan, de link die laat ook schema's zien, bedankt voor je link =)

Het beste antwoord

Dat heet een Hotelschakeling en die zijn er in verschillende uitvoeringen
hieronder zie je de schakeling voor 3 schakelaars met 2 lampen parallel dat mag dus ook 1 lamp zijn

En tevens heb ik je de afbeeldingen bibliotheek van Google over een Hotel Schakeling met 3 Schakelaars erbij gedaan

Veel succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb de link nog apart toegevoegd want via de bronweegave doet hij het niet waarschijnlijk vanwege de lengte van de URL,

https://www.google.nl/search?q=Hotel+schakeling&hl=nl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=z-DNUI-5L_SX0QWctoD4CA&ved=0CDUQsAQ&biw=1280&bih=936#hl=nl&tbo=d&tbm=isch&sa=1&q=hotelschakeling+met+3+schakelaars&oq=hotelschakeling+met+3+schakelaars&gs_l=img.12...0.0.0.3788.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1c.ksQnrlvMo3Y&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=edd97ef72b80f50&bpcl=39967673&biw=1280&bih=936
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat noemt een kruisschakeling.
Dat is met 2 wisselschakellaars (N° 6) op de uiteinden, met tussen de 2 wisseldraden een kruisschakelaar (N° 7)