Bij een kortsluiting heb ik deze draden losgekoppeld. Hoe plaats ik deze weer terug? Linksboven gaat naar TL-verlichting. de rest schakelaar TL en wcd

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je ook precies aangeven welke draad wat is?
(lamp, schakelaar, WCD , voeding)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon alles terug duwen en dicht schroeven. Ziet er goed uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat sowieso niet klopt is dat de aardingsdraden (geel/groen) in 2 verschillende klemmen zitten.
Die moeten allemaal met elkaar verbonden zijn, nu is een gedeelte waarschijnlijk niet geaard.
(dit is niet de oorzaak van je probleem, maar wel gevaarlijk) Welke draad (als het goed is een zwarte of bruine) geeft spanning als alles los is?

Antwoorden (2)

Het gaat bij de onderste lasdop geheel mis; daar komt zowel de nuldraad (blauw) en 2 schakeldraden (zwart) en een aardedraad bijelkaar --> KNAL!

I.h.a. kleur bij kleur in 1 lasdop, mixen = fixen!

Ik vind het sowieso een zooitje daar, maar je zou in de linker lasdop blauw en zwart kunnen samendoen, maar liever het hele zaakje opnieuw aanleggen en direct een zwarte schakeldraad naar de lamp doen, dan weet je tenminste hoe het zit en kan je niet in verwarring geraken:

http://www.fetimprofessional.nl/documents/Airpro_schakelbord1.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik goed naar de foto kijkt zie ik in de onderste lasdop toch echt maar 4x een blauwe draad. Maar mixen is fixen is inderdaad wel een goede vuistregel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor jullie reacties maar onderin de lasdop zitten inderdaad 4 blauwe draden. Ik zal dus geen kleuren moeten mixen maar waar laat ik de bruine (fase toch?) draad? Als je uitgaat van opnieuw beginnen dan kom ik er nog niet helemaal uit. Er komen dus 3 draden binnen: geel-groen, bruin en blauw.
Hoe verdeel ik deze? Alvast (nogmaals) bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval is zwart gelijk aan bruin. In kabels wordt de kleur bruin meestal niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon opnieuw aanleggen en nu anderson, dus vertrekken vanaf de LAMP: ene pool: bruin, andere pool zwart. Zwart direct of via lasdop naar ander zwart. Bij schakelaar: binnenkomende draad: blauw, uitgaande draad: zwart, deze naar LAMP (of naar lasdop met zwarte schakeldraden). Dan moet het werken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op bruin staat spanning, komt van buiten. Ik zal het laatste schema volgen. Al lang blij dat ik de porseleinen stoppen heb vervangen...je blijft lopen! Dank jullie wel!
Volgens mij zit alles gewoon goed, als je de foto uitvergroot zie je dat kleur bij kleur zit.

De bruine kan bij de zwarte, en dan moet alles weer werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht ook dat bruin bij zwart het goed zou moeten maken maar helaas: KNAL!
Is er nog iets anders mogelijk of zit er hiervoor een kortsluiting? Bruin komt van buiten en is doorgeschakeld vanaf zwart (buitencontactdoos)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou het goeie antwoord moeten zijn,
dus als het niet goed gaat dat gaat er verder op iets mis. Ik zou eerst eens in de buitencontactdoos gaan kijken.
Vocht, beestjes, verkeerd aangesloten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je moet alle zwarte draden eruit halen, nieuwe lasdop pakken, beginnen met de bruine, en 1 voor 1 de zwarte draden erbij steken en kijken wanneer het misgaat.
En dan proberen te herleiden waar het euvel zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga ermee aan de slag, een voor een de zwarte erbij! Bedankt voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet erik zegt, als je daar niet verder mee komt: Nu zit alleen 1 bruine los.
Hoe zat het voordat je iets los had gehaald?
En is er meer los geweest? Als je het niet zelf hebt aangelegd zou het kunnen dat er meer niet klopt. En die KNAL: is dat een stop of de aardlekschakelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KNAL is aardlekschakelaar en inderdaad niet zelf aangelegd en er hebben al meer mensen in zitten prutsen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even kijken welke draad er van de meterkast afkomt, en dan zoals gezegd, 1 voor 1 aansluiten op de lasdop, en dan kijken welke ervoor zorgt dat de aardlek eruit vliegt.