Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zwaar kan een enkele dakpan zijn?

Ik heb onlangs dakpannen vervoerd en mogelijk is mijn auto daardoor stuk geraakt. Hoe zwaar kan een normale dakpan zijn? (Een enkele dakpan)

Hoef geen precieze getallen, maar wil uitrekenen of het mogelijk is geweest dat ik de auto overbeladen heb.

Dit is helaas de beste afbeelding van de stapel die ik nog heb: http://fotos.marktplaats.com/kopen/thumbs/0/a3/1577278000.jpg

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik probeer het iets duidelijker te verwoorden. Kunnen 11 of 12 dakpannen even zwaar wegen als een volwassen persoon? Dit is eigenlijk wat ik wil proberen uit te rekenen.

De auto betreft een brommobiel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Heb net een oud hollandse dakpan gewogen en die weegt 2.5 kg. ( nat)
de meeste dakpannen zullen niet veel meer wegen, eerder minder.
Dus 12 dakpannen x 2.5 kg. = 26 kg.
Het gewicht dus van een klein kind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een beetje ouderwetse dakpan - hangt uiteraard af van maat en materiaal - kan zomaar 4,5 tot 5 kilo wegen. Dus ja, 12 pannen is gemakkelijk zoveel als een (niet al te groot) volwassen persoon.

Voor vrijwel alle stenen bouwmaterialen geldt, dat je er eigenlijk nooit je hele auto/aanhanger mee vol kunt gooien, omdat het laadgewicht dan veel te hoog is.

Nu heb ik geen idee wat het laadvermogen van een brommobiel is, maar het is zeker niet onmogelijk dat hij door het vervoeren van materiaal waar bij beslist niet voor gemaakt is, schade heeft opgelopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bedenk wel dat de dakpannen vermoedelijk niet op de passagiersstoel hebben gelegen, maar in de laadruimte. Afhankelijk van hoe de auto gebouwd is, kan dat best een verkeerde verdeling van het gewicht gegeven hebben. Het gewicht zelf - een kleine passagier - zou de auto niet mogen overbelasten (tenzij de bestuurder natuurlijk al het gewicht van twee gemiddelde volwassenen / 140-150 kilo heeft, maar daar ga ik even niet van uit).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meende in mijn theorie boekje te lezen dat het maximale laadvermogen van een brommobiel 500 kg mag wegen.. Nou de lading van 12 dakpannen a 5 kilo plus inzittenden gaan daar overheen,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding