Hoe kun je iets opmeten zonder meetlint of iets dergelijks?

Het is avond, de winkels zijn dicht en ik heb een fantastisch mooi kledingstuk gezien in een internetwinkel. Er staat geen maat bij maar wel afmetingen. Ik wil graag nu weten of het mij past omdat er maar 1 exemplaar van het kledingstuk is en ik dus snel moet zijn. Ik heb geen meetlint of iets dergelijks in huis. Is er een mogelijkheid om mijn maten alsnog te meten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
47.1K

Het beste antwoord

In de praktijk gebeurt dit regelmatig, vooral als je vintage kleding op Ebay wilt kopen ; nooit een maat, of een die niets zegt, maar wel afmetingen. Je eigen maten kennen is dan ook wel handig.

Maar mocht het je inderdaad zo plotseling overkomen, en is er dermate spoed bij dat je onmiddellijk je maten moet weten , dan kun je een paar dingen doen :

- Als je weet wat je confectiemaat is, kun je op Internet vinden wat de maten zijn die bij die kledingmaat horen. Die kun je vergelijken met de aangegeven (vaak platgemeten !) maten.

- Als je iets in/om huis hebt waarvan je weet hoe lang het ongeveer is (een tafel, een A4the (ca, 20x30), een stoeptegel, een DVD-doos, whatever, het komt niet op de milimeter, kun je met een touwtje je omtrekken meten, en redelijk goed schatten hoe groot je maten zijn. Hou daarbij altijd wel een beetje ruim aan.

- Als je je maat meet met een strook niet al te slap papier kun je zelfs met een gewone lineaal of geodriehoek je maken nog preciezer nameten

- Als je je BHmaat en je cupmaat weet, kun je je borstomvang (enige relevante maat voor jurken trouwens) nameten. De omtrek is de onderborstomvang ; de cup bepaalt hoeveel cm daar bij komt voor je borstomvang ; tel daarbij de maat van je cup uit het volgende tabelletje op :
10 - 12 cm: AA
12 - 14 cm: A
14 - 16 cm: B
16 - 18 cm: C
18 - 20 cm: D
20 - 22 cm: E
22 - 24 cm: F
24 - 26 cm: G
26 - 28 cm: H
28 - 30 cm: J
(Dus als je BHmaat 75 C is, is je borstomvang 75 + 16-18 cm = 81-93 cm.) En je moet HEEL zeker weten dat je de juiste beha draagt ! Anders vergaloppeer je je geheid.

Verreweg het makkelijkst is echter gewoon zorgen dat je altijd een meetlintje in huis hebt. Vrijwel overal te koop, en kost weinig. (En bij bouwmarkten en Ikea zelfs gratis;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je volwassen handen hebt, dan is de afstand tussen het eind van je duim en het eind van je pink ongeveer 20/22 cm. Handen spreiden natuurlijk. Die maat valt te gebruiken voor grove meting.
11 jaar geleden
Je duim is +- 10cm in de jaren 1000 meten ze zo en je schoen staat vast wel aan de binnenkant cm dat is de lengte van de schoen dus kan je ff rekenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een touw pakken endit om je middel of wat je ook wil meten doen. Dan kan je van iets waarvan je wel de maat weet er langs leggen en zo afpassen.
Een trottoir tegel = 30 cm
Strek je duim + wijsvinger in een L-vorm = ong 10 cm
Een wandtegel = 15 cm
Een a4 papier = 21 x 29,7 cm
In de i-tunes store kun je een app downloaden waar een meter in zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een CD-tje heeft een diameter van 12 cm. Met wat CD's achter elkaar, een touwtje en wat rekenwerk kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als je echt niks in huis heb om te meten
dan moet je improviseren.
Neem een vel papier (A4) en dat vouw je
een paar keer dubbel.
En een A4 is zoals je waarschijnlijk weet 297 x210 mm
Nou en zo reken je het dan op een kledingstuk wat je thuis heb en dan even vlak neer legt geïmproviseerd uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je neemt bijvoorbeeld je onderarm van je elleboog tot het puntje van je middelvinger en dat meet je x maal.
maar even passen is makkelijker !