Hoe komen "repair cafe's" aan hun vervangende onderdelen?

Vaak is er bij een kapot apparaat een onderdeel die stuk is en dus moet worden vervangen.
Hoe komen zij aan hun onderdelen, of wat doen ze als ze geen onderdeel beschikbaar hebben?

Zoals een andere HDD of een voeding bij een computer, of een ander verwarmingselement, of thermostaat. Wellicht een andere aan/uit schakelaar omdat de oude is doorgebrand.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.repaircafe.nl

Ben zeer geinteresseerd en wil wel vrijwilliger worden voor reparaties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat leuk!! Kende het hele fenomeen niet. Goeie vraag wat mij betreft!

Antwoorden (3)

Uit een heleboel andere apparaten.

Meestal worden dit soort 'cafe's' georganiseerd door kringloopwinkels, waar ze hee bergen apparaten binnenkrijgen die lang niet allemaal weer aan het werk te krijgen zijn, maar vaak nog wel goede onderdelen hebben. Net zoals je zelf wel eens een kapot apparaat hebt maar nog wel een paar onderdelen die je later wellicht nog kunt gebruiken. En dat dan in grote hoeveelheden.

Van twee kapotte radio's is het lastig weer één hele te maken, al kan het best als ze niet hetzelfde onderdeeltje kapot hebben en grofweg hetzelfde model. Van 100 radio's lukt dat vrijwel zeker.

En natuurlijk zijn veel elektrische apparaten kapot omdat er ergens een draadje los zit. Een beetje handige jongen (of meid) weet daar wel weg mee.

Als ze een onderdeel niet hebben en ook niet kunnen repareren, dan gaat die reparatie gewoon niet door. Jammer dan. Maar met zo'n grote voorraad, krijg je verrassend veel weer aan de praat, hoor!

Toegevoegd na 2 minuten:
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor kapotte fietsen, naaimachines, en andere meer mechanische apparaten. En vergeet ook niet de belangrijke afdeling kapotte kleding (waarbij naald en draad natuurlijk niet van die idiote investeringen zijn, en je knopen weer van niet-meer-te-redden kledingstukken af kunt halen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat de kleding betreft is dat niet nieuw , ik herinner mij nog dat mijn ouders (jaren 1925-1975 ) erg zuinig waren op kleding ,van oude kleding werd kinder kleding gemaakt , af gedragen kleding werd ontmanteld door ritsen en knopen eraf te halen , van de rest van de kleding werd soms wat speelgoed of andere creatieve dingen gemaakt bijv pannenlappen ed , was de kleding helemaal versleten
dan kon er nog een stokdweil of poets doeken van worden gemaakt ,wollen gebreide kleding werd uit getrokken tot weer een bol wol en men breide er weer nieuwe kleding van , ik weet wel als kind was je niet zo blij met hergebruikte kleding , maar het was toen niet anders ,dus hergebruik en /of reparatie komt weer helemaal terug uit de oude tijd en is zeker niet nieuw
Ik zelf ben een fervente hergebruiker en vind het een sport om veel te maken met oude afgedankte dingen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het geval dat het het echt waard is om een vervangend (nieuw) onderdeel te kopen, kan de klant van wie het te repareren product is, dat zelf doen. En het dan met het nieuwe te vervangen onderdeel opnieuw ter reparatie aanbieden. In dit soort gevallen zal men bij het eerste aanbieden van het defecte product de klant voldoende informeren van de mogelijkheden en kosten.
vaak zijn de mensen die hun kennis in dienst stellen van repair cafe`s daarbuiten ook veel bezig met hun vak.vaak hebben dan ook een koffer /kist ofzo met reserveonderdelen en weten ze vaak waar deze (nog) te krijgen zijn.

als jezelf je kennis op een bepaald vlak in dienst wil stellen kijk dan een in de gemeente waar je woont of daar een reparatie cafe is en meld je daar.

Toegevoegd na 5 minuten:
het repair cafe in mijn gemeente is onderdeel van ontmoetingsplek.het doel daar is niet enkel het repareren maar ook en vooral mensen te leren hoe ze het zelf de volgende keer kunnen doen.dus ook kennisoverdracht.

https://www.facebook.com/groups/167263066674185/

Toegevoegd na 7 minuten:
https://www.facebook.com/search/results.php?q=repair%20cafe%20maastricht&init=quick&tas=0.6768655057642127&search_first_focus=1351786351167
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een aantal zaken waar men diverse onderdelen kan bestellen gaande van electronica of huishoudtoestellen.

Zeer specifieke onderdelen van een bepaald merk kan men enkel bij het merk kopen, Philips is er zo een van.
Andere merken verkopen enkel via hun winkels (retail).

Voor meer algemene zaken kan men bij Conrad kopen waar ook particulieren terecht kunnen.

RS is ook zo een zaak waar men van bv een diode of transistor tot onderdelen voor automatisering bv een PLC maar evengoed gereedschap, het nadeel is dat men sinds maart enkel nog aan zelfstandigen verkoopt.