Vanwege een nieuw slot in de voordeur moet ik een gat van 36mm hebben en nu zit er een gat in van 25 mm. Hoe regel ik dat nu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het antwoord van Lienkofecie is correct, alleen moet je dan uiterst precies je boormachine in horizontaal houden om niet "scheef uit te komen" als je in één keer van 25 naar 36 mm wilt gaan met een speedboor (beitelboor).

Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruiken van een verstelbare centerboor. (zie afbeelding en link)

Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met een beitelboor het gat steeds groter maken tot de 36 mm is bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gat groter maken lijkt me geen probleem. Als het gat kleiner moest worden, dan had je juist een probleem.

Neem gewoon een boor of een vijltje en ga aan de slag.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vaker een gat hebt vergroot met een beitelboor dan kun je het proberen. Maar als dat het geval was, dan is de vraag hoe je een gat groter moet maken overbodig. Mijn inschatting is derhalve dat je geen ervaring met een beitelboor hebt. Begin er dus niet aan met een beitelboor want je schiet alle kanten op en beschadigd meer dan je lief is.

Hou het simpel. Teken aan beide kanten van de deur een cirkel precies waar het nieuwe gat moet komen. Neem een ronde houtrasp of vijl en doe het handmatig. Duurt wel even maar komt wel goed. Heb je een zeer smalboortje dan kun je nog proberen een aantal gaatjes te boren tussen de binnenste en buitenste rand (in de ruimte van 0,56 cm tussen cirkel van 3,6 cm en 2,5 cm). Daarna eveneens handmatig in de juiste vorm brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plaatst over het gat aan beide zijden een stuk multiplex van minimaal 18 mm. Zet dit vast met behulp van een lijmklem.
Boor met een gatenzaag of boorkroon de juiste maat.
Dit zal dan aan beide zijden moeten van wege de dikte van de deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een kleine vijl of zogenaamde rattenstaartje het gat uitvijlen. Als je eerst uittekent waar je het gat wilt hebben, voorkom je dat je aan de ene kant te veel vijlt en aan de andere te weinig.