Welk hout kan ik het beste gebruiken om een bedombouw te maken?

Ik wil een half hoogslaper maken voor mijn dochter en weet niet welk hout ik het beste hiervoor kan gebruiken. steigerhout vind ik mooi, maar zoek eigenlijk naar een goedkopere variant. Iemand een idee?

Toegevoegd na 5 dagen:
als voorbeeld wil ik dit maken. http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/kinderen-en-baby-s/kinderkamer-stapelbedden-en-hoogslapers/a1001228817-hoogslaper-halfhoogslaper-bed-en-bureau-steigerhouten-bed.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

kan dat ook met vuren? En als ik op internet zoek vind ik vuren geschaafd C. Welke dikte kan ik hiervoor aanhouden?

bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Eigenlijk maakt dat niet uit ; het bed staat binnen, dus zacht of hardhout zijn even geschikt, al is zacht hout beduidend makkelijker te bewerken en goedkoper.

Voor meubels echter is het wel prettig als het hout niet te veel werkt, dus zou ik kiezen voor meubelpanelen van MDF. Dat doet gegarandeerd niks meer, is betaalbaar, goed te bewerken en uitstekend overschilderbaar.

Toegevoegd na 5 dagen:
Na je foto : vuren is daar prima voor. Voor staanders kun je - omdat het helemaal omtimmert wordt - volstaan met 5 of 6 cm dikke balken (vierkant), en voor de planken is 1.5 tot 1.8 al dik genoeg.

Voor de zekerheid zou ik ondanks de buitembetimmering het frame toch wel goed schoren aan de binnenkant. Hoe steviger, hoe liever. En daarbij is de constructie vaak belangrijker dan de precieze dikte van het hout.

Toegevoegd na 5 dagen:
Overigens is het voor zoveel hout vaak wel verstandig om een beetje te shoppen (via Internet) bij houthandels in de buurt, en niet de eerste de beste bouwmarkt in te stappen. Dat scheelt minimaal tientjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het hier gewoon het casco betreft is vuren een mooi houtsoort. Afwerken en schilderen na believen denk ik. Zelf heb ik een geraamte gemaakt met vuren en afgetimmerd met kersen parket.