Hoe kan ik zelf een weegschaal maken?

Ik heb een brief en die mag niet meer dan 20 gram wegen.
Heeft er iemand een tip om dit te kunnen controleren zonder weegschaal?
Mijn weegschaal heb ik uitgeleend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een sigaret weegt 1 gram .
je kent vast wel iemand die sigaretten rookt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een + voor je goeie vraag

Het beste antwoord

Neem een touwtje en knoop deze bijvoorbeeld aan een hanglamp.

Knoop aan het touwtje een liniaal, (maak een lus en steek het liniaal hier doorheen,) precies in het midden.

Neem twee (boterhammen) zakjes en doe in 1 de brief.

Doe in het andere zakje een paar munten.
1 x 2 Euro munt
1 x 1 Euro munt
1 x 10 Eurocent munt
Samen weegt dit 20,10 gram.

Knoop de zakjes dicht aan de uiteinden, zodat er een lusje ontstaat.

Hang deze zakjes aan de uiteinden van de liniaal.

En voila, je eigen weegschaal. Is de brief te zwaar dan hangt deze door, en is deze ligt genoeg dan zakken de munten door.

Succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
ligt? hmmz..... taalfoutje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
perfect!
bedankt hoor!
ga ik meteen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Have fun ;-) Wellicht ten overvloede: Gewichten van de munten staan in de link, mocht je brief zwaarder zijn, dan weet je als je muntjes erbij doet hoeveel je dan extra moet frankeren. Het zakje dus niet helemaal dicht knopen maar alleen aan de uiteinden (lus maken).

Andere antwoorden (6)

Maak een balans...

Pak een brijnaald, hang die op zodanig dat hij horizontaal hangt, (touwtje in het midden dus en hang dan aan één kant een brief op die goed gefrankeerd is en aan de andere kant jouw brief... Is de goed gefrankeerde brief lager dan je nieuwe te versturen brief, dan is die zeker goed gefrankeerd... En in het andere geval laat ik je even puzzelen hoor, maar dat kom je toch wel uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
simpel maar effectief +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je misschien iets wat 20 gram weegt?
muntjes of zo?
Dan ga ik dat zo doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een oude brief, die heb je toch wel... neem die als referentie...
Als je een balans maakt, van een plankje bijvoorbeeld en je neemt twee gelijke glazen die je op gelijke asftand op die balans zet, en je doet in het ene glas 20 mililiter water, dan kan je kijken of de brief zwaarder is of niet.
jc54
14 jaar geleden
een pak rijst van 400 gram verdelen in 2 porties van 100 gram en die verdelen in 5 porties. stop zo'n portie in een envelop houd in de ene hand een portie rijst in de andere de brief en voel het verschil. wel een gedoe, je kan het ook gewoon op gevoel doen of een xtra postzegel plakken !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan eenvoudiger:

- 2 velletjes A4 van 80 gram + 1 envelop is niet meer dan 20 gram
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je 80 grams papier hebt.
Er bestaat ook 60 grams papier, foto karton etc.
Dan wordt het wat lastiger en geef ik dus de voorkeur and de hier genoemde weegschalen.
(er zitten 16 velletjes papier in 1 m²...elk velletje weegt derhalve 5 gram bij 80 grams papier. 3 velletjes plus envelop is ook nog net onder de 20 als je een envelop neemt waarvoor je de velletjes in 3 of in 4 delen moet vouwen)
Als ik op mijn werk een brief frankeer en er zitten meer dan 2 A4tjes in, dan moet er 88ct op. Het postkantoor/-agentschap heeft ook een brievenweger dus je kunt m daar laten frankeren als je toch twijfelt. Of er inderdaad preventief een 2de postzegel bij plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het even voor je gewogen.
Vier A 4jes wegen 17 gram, met de envelop erbij kom je dan nog onder 20 gram.