Hoelang moet je wachten met het aanbrengen van plakplinten na het leggen van laminaat?

Ik weet dat het laminaat eerst moet werken, en dat je moet wachten voordat je plinten legt. De verwarming is ook hoger gezet.
Maar hoe lang moet je nu precies wachten voordat de plinten er op mogen? Een dag, een week, langer?

11 jaar geleden
31.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een paar vloertjes gedaan, nooit gewacht of het moest toevallig zo uitkomen.
Ook nooit problemen met plakplinten gehad, ook niet met andere plinten trouwens.
Gewoon plakken wanneer het uitkomt.

Het beste antwoord

Volgens de klusjesvraagbaak: zeker een week.
Zie bronvermelding, stap 12. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Dank je :)

Andere antwoorden (4)

Plinten mogen onmiddellijk geplaatst worden.
Een week wachten is enkel voor LIGGENDE plinten die dus op de laminaatvloer zelf bevestigd zouden worden.
Staande plinten die tegen de muur komen mogen direct geplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zei plakplinten, het gaat dus om liggende plinten. Staande plinten zaten er al, daar is het laminaat tegenaan gelegd (met klein stukje ruimte uiteraard)
Los liggende vloeren blijven werken, d.w.z. dat de vloer als maar blijft krimpen en uitzetten.
Er moet dus langs de muren een ruimte/ kier zijn, waar de spanning van het uitzetten naar toe kan.
Dit is zeer belangrijk!!
De plint komt tegen de muur zelf en dus niet aan de vloer, hierdoor kan de vloer nog steeds uitzetten/ krimpen.
De plakplinten hebben er dus geen enkele invloed op en kunnen er direct tegen aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, er is een kier gelaten bij de staande plint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig ! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plakplinten liggen juist op de vloer en niet tegen de muur.
De reden dat plakplint gebruikt worden óp de vloer om de 8 mm naad rondom af te werken is dat deze, mocht de vloer gaan uitzetten, losschieten zonder beschadigingen achter te laten. Daarna kan je ze gewoon weer opnieuw bevestigen. Over het algemeen werkt een laminaatvloer maar weinig omdat dit bestaat uit samengeperst stof, bijéén gehouden door lijm met een kunststof film erover.zowel stof als lijm staan niet bekend om hun werken Dit in tegenstelling tot een massief houten vloer die behoorlijk kan werken. Je hoeft dan ook geen dagen te wachten om ze te bevestigen. Vooral omdat je na het leggen van de vloer je je kamer wilt inrichten. In het ergste geval, en dan moet je een behoorlijk vocjtig huis hebben, schiet zo'n plintje los; die plak je dan gewoon weer terug.

De officiële regels zijn mooi, maar de praktijk is altijd mooier :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik ga nog niet inrichten, moet ook nog behangen, dus dat is het probleem niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ze er toen ook gelijk opgeplakt en nog steeds na jaren geen problemen mee gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ritsuka: Nu nog niet klaar ;-) ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Behangen schiet mooi op, en dan is het alleen nog gordijnen en lampen ophangen en klaar :)
plinten plakken kan direct,vloer zet uit in breedte en niet in hoogte.